Vad har hänt på rekryteringsmarknaden de senaste 10 åren?

När 4potentials studerar hur talanger söker arbete idag 2023 kontra för cirka 10 år sedan så kan man säga att det finns en enda tydlig vinnare och det är LinkedIN. Då valde 73% av talangerna att söka arbete där och nu är det 77%.

4potentials chefsrekrytering når 76% nu – och är nu nr 2.

Nr 3 var då att söka arbete via sitt affärsnätverk – men intresset bland erfarna talanger att kontakta gamla kunder, leverantörer minskar från 70% till 65%.

Och förenklat kan man säga att om talanger för 10 år sedan använde flera kanaler så använder de oftast nu LinkedIn, 4potentials samt kanske ringer någon i sitt affärsnätverk.

Hela tiden ser vi hur aktiviteten minskar bland de arbetssökande. Färre och färre kontaktar vänner. Att just kontakta en kompis har minskat från 53 till 46%. Färre och färre ringer en fd kollega. Det minskar från 46 till 44%.

Man är mindre och mindre aktiv i sitt arbetssökade. Därför är LinkedIn och 4potentials bra för talangerna -för där presenteras jobb enkelt som en sorts medlemsprenumeration. De vinnande kanalerna är de som aktivt underhåller sitt nätverk och skickar ut jobb.
”Det skall vara enkelt att se jobben
”.

Även erfarna talanger söker mindre och mindre jobb via chefsrekryteringsföretag.  Då för 10 år sedan orkade 37% kontakta chefsrekryterare. Det minskar nu till 35%.

Den stora förloraren är arbetsmarknadsdagar som minskar från 18% ned till 13%. Monster var ett intressant alternativ, 2010. Då var Monster ett alternativ för 16% och har nu minskat i intresse till 8%. Facebook var ett alternativ 2010 för ca 6% – nu är det ett alternativ för endast 4%. Främsta tidning/media är DI som når 9% – men som 2010 var ett alternativ för 13%. Men DI är den ledande ”tidningskanalen”. Mycket tack vare en fantastisk hemsida/tidning.

Bemanningsbolagen som då 2010 var nr 11 är nu nr 9. Men lika många vill använda kanalen, 15%. Generellt har bemanningsbolagen blivit bättre och bättre gentemot talangerna.

Sammanfattningsvis är trenden extremt tydlig att vinnarna är de olika lösningar som kräver mindre av den arbetssökande. Helst vill de få ett mail, klicka på en länk och komma på en intervju!

Om en kanal/avsändare upplevs som exklusiv är talangerna mer intresserade av communityn/sammanhanget/hemsidan. Just att söka jobb via en hemsida minskar från 51% till 45%. Universums lösningar där kandidater kan läsa om bolag och sedan söka arbete nådde då 3% och nu 2%.

MEN alla vet vi att det är företagen själva som ofta väljer en lösning via en inköpsenhet/upphandlingsorganisation samt att man lägger en årlig budget. Frågan är vad som styr de besluten – är det hur kandidaterna vill söka jobb eller?

Under de senaste 10 år på arbetsmarknaden finns de 10-15 tydliga långsiktiga vinnare som tagit mark på talangmarknaden. De är exempelvis Lantmännen, Billerud, Hilti, Dustin, H&M, Scandic, Amazon, IKEA, Volvo Car Group, Trafikverket, Resurs Bank, Boston Consulting Group, EQT och Netlight.

De har flera saker gemensamt. Generellt har de arbetat nära sin talang- och rekryteringsmarknad med en unik genomtänkt approach som väl beskriver företaget. De har haft chefer som har gått före. 10 av 15 har jobbat med 4potentials. Alla jobb syns inte alltid på LinkedIn. De har duktiga rekryterare. Rekrytering är oftast en kritisk affärsfråga.

Vårt tips är belysa de lösningar som finns och som uppskattas av talangerna samt om och hur ni använder dem?

Just nu väljer talanger och chefer oftast följande lösningar när de söker arbete:

  1. LinkedIn 77%
  2. 4potentials 73%

Sedan….

  1. kontaktar man sitt affärsnätverk 65%
  2. och kontaktar därefter vänner 46%
  3. slutligen checkar man in företagens hemsidor med lediga jobb, ca 45% gör det.
  4. samt mailar med en fd kollega 44% om de har några tips?

Givetvis kontaktar man ofta ett eller flera chefsrekryteringsföretag. Men långt från alla gör det. Idag enligt studien endast 35% av talangerna – och intresset minskar tyvärr. Därefter kontaktar man ev. andra nätverk, bemanningsbolag och att sätta sig och frisöka/googla. Men färre och färre gör det.

Vi på 4potentials brukar beskriva det som att när en talang tänker söka arbete så går det extremt fort. Oftast har talangen redan etablerat några kontakter eller fått något jobberbjudande. Då förstår man att talanger är mindre och mindre aktiva. De hinner liksom inte med att kontakta allt och alla – innan det är klart. Oftast ringer de ex Fredrik på 4potentials eller nån annan rekryterare förutom att de överväger två-tre erbjudande som de kanske redan fått? Tid är kritiskt för talanger. En process måste gå fort. 

4potentials arbetar nu aktivt för att berätta för företag att vi vill få in deras lediga intressanta jobb NU. För vi har tusentals talanger som uppskattar vårt sätt att arbeta. Talangerna är standby – och det är bolagen som sitter på lediga jobben!

En kanal som är gratis och som företagen använder för lite är ”helgambassadörerna”. Dvs de anställda som under helgen kanske springer på en arbetssökande och kan tipsa om att det egna bolaget söker kompetens X eller Y. Brukar ert företag skicka ut vilka lediga jobb ni har internt?

En annan gratis kanal är ”nr 2”. Vad gör vi med alla arbetssökande som kom tvåa i processen?

Lycka till med era jobbannonser och rekryteringar! Det finns mycket pengar att tjäna på att välja rätt lösning. 

 

 

Nyfiken på 4potentials? https://4potentials.se/vara-tjanster/med-en-jobbannons-via-4potentials-nar-ni-talangfulla-sokande/