Mer

Ny stor studie visar hur talangerna vill rädda världen!

Varför är det intressant att veta om och hur talangerna vill rädda världen?

Dels är det intressant för våra politiker och hela samhället att veta vad talanger och framtida beslutsfattare tycker är viktigt, inom vilka område de vill bidraga och om de stora frågorna når fram till morgondagens stjärnor. Generellt kan man säga att ju större talangen är – ju större är ”rädda världen-frågan”. Och de som inte orkar rädda hela världen är ofta engagerade i sina barns idrottande, skolan och andra frågor som ligger närmare dem.

Idag är det tre frågor som är viktiga för talanger och det är att arbeta för ett bättre klimat och en bättre miljö. Som nr 2 är det att stötta unga entreprenörer och som nr 3 skänker de gärna pengar/tid till tredje världen. Därefter kommer ofta frågor som ligger talangen närmare av personliga skäl. Om ni skulle ex stötta organisationer som minskar inbrotten så går de inte riktigt igång på det.

Vill då talanger rädda världen? Ja, de vill de! 

Kan de göra mer? Ja, det kan de!

Hur? Vi på 4potentials tror exempelvis att chefer och ägare skulle kunna underlätta för de anställda att rädda världen genom att anordna ”rädda världen-afterworks och insamlingar”, bjuda in hjälporganisationer, ställa högre krav på att bolagen sponsrar mer och även ha en fråga i det utvecklande samtalet – om och hur medarbetare har räddat världen? Skulle varje platsannons kunna innehålla en länk till en hjälporganisation? Ja.

Anordna gärna en workshop på bolaget för att se vad ni kan göra?

Det är även relevant för de som skall sälja in bolaget, Employer Branding managers att veta vilka frågor som är viktiga för de som funderar att börja på ett företag och vice versa. Vad skall man engagera sig i för att attrahera morgondagens anställda för just ert företag? Vill managementkonsulter och ingenjörer rädda världen på samma sätt?

Vi på 4potentials vet exempelvis att bland de som är intresserade av hållbara Billerud så är 19% intresserade av miljöfrågor, dvs fler än snittet. Så de har verkligen lyckats med att få ut sitt budskap på rätt sätt. Deras gröna symboler och gröna, hållbara budskap är helt rätt för både dem och mottagaren.
Skulle Billerud plötsligt engagera sig i entreprenörskap mm är det inte alls vad deras målgrupp går igång på. Genom att förstå hur de talanger man önskar rekrytera – vad de är intresserade av kan man rädda världen tillsammans

Bland de som väljer Valio är hela 12% intresserade av ekologisk mat.

Man kan också följa upp om man ex nått ut med exempelvis sina ambitioner inom olika områden. Ex så uppfattas Axel Johnson som ett företag som är mer intresserade av integrationsfrågor än snittet.

Är det så att ex hotell som ofta har budskap om miljö och att man återvinna handduken, källsortera etc… att de som är intresserade av att arbeta på hotell – att de är mer miljöintresserade? Nej, så är det inte. Ex så är många som är nyfikna på att arbeta på Best Western lite mer politiskt intresserade.

Svenska Spels framtida anställda är kanske lite mer nyfikna på att hjälpa barn som vill idrotta? – och det stämmer. Nästan 22% har de som den viktigaste samhällsinsatsen medan snittet i Sverige är 9,4%.

Som partner ger vi våra samarbetspartners en unik service att förstå den målgrupp man vill rekrytera. Vi själva på 4potentials har ofta valt att sponsra damidrottslag för att vi gärna ser till att fler kvinnor får samma förutsättningar som män i samhället. Även om vi är små – kan alla göra något för att ”rädda världen”

Själv ställde jag upp i riksdagsvalet för Socialdemokraterna. Det var det mest meningsfulla jag gjort på 10 år.

Vad gör du? Vad gör ni? 

Och glöm nu inte att rädda världen NU. Lova oss det. Just nu har flera idrottslag det väldigt tufft med ekonomin, klimatet och miljön mår kanske inte så bra, hemlösheten ökar i takt med de höga räntorna, samhället blir mer och mer segregerat, tusentals barn blir mobbade varje dag, många äldre är ensamma och du har säkert 100 kr över denna månaden till barnen i Ukraina. Kom  igen nu. Visa att du är en talang! 

Hur vill talangerna rädda världen?

Vad? Procent
Engagera mig i Miljöfrågor 13,8%
Stödja unga entreprenörer 13,0%
Minska sjukdomarna och fattigdomen i tredje världen 12,6%
Engagera mig i skolan/skolfrågor 9,6%
Engagera mig inom barnidrottande som ledare 9,4%
Integrationsfrågor 5,7%
Engagemang för att minska Cancern 5,3%
Politik 5,2%
Engagera mig för BRIS 5,0%
Medicinsk forskning 3,3%
Stötta mobbade 3,1%
Öka andelen ekologisk mat 2,5%
Läxläsning 2,5%
Miljökatastrofarbete 2,3%
Hjälpa Sjuka barn i Sverige 1,5%
Djurens rätt i samhället 1,3%
Hjälpa hemlösa 1,1%
Ta hand om äldre 1,0%
Unga kriminella 0,8%
Minska hjärt och lungsjukdomar 0,7%
Minska inbrotten 0,1%

Vad kan vi på 4potentials göra?

Fr o m nu och under hela 2024 lovar 4potentials att skänka 5% av arvodet varje gång ni köper en platsannons av 4potentials. Och det är ni som kund som får välja vilken organisation vi skall stötta!

Och till alla er som vill bli medlemmar i 4potentials och önskar få coaching och vara med i nätverket så skänker vi fr o m nu 100 kr varje gång någon blir medlem under 2024.

Dessutom kan vi lyssna på alla personer och dela era goda budskap via våra sociala media kanaler.

Vi printar inte heller CV och sedan försöker vi rekrytera hållbara kandidater som stannar längre i bolagen. Och sedan har vi 55% kvinnor i nätverket och vi har engagerat oss lokalt och nationellt. Men vi kan göra mer. Kom gärna med förslag!

 

 

Läs alla 4potentials olika talangrapporter här:

https://4potentials.se/talangmarknaden/2024-ars-talangrapport-ar-klar-las-den-i-sin-helhet-har/

Och här kan ni läsa mer om Sveriges främsta arbetsgivare:

https://4potentials.se/talangmarknaden/sveriges-framsta-arbetsgivare-2024/

Vill du ansöka till 4potentials talangnätverk gör du det här: https://4potentials.se/apply/

 

Behöver ni rekrytera supertalanger och erfarna ledare: Tilde.Belin@4potentials.com

Här är alla lediga jobb: https://4potentials.se/lediga-tjanster/