Mer

Vi är bäst på Talent Employer branding 2024

För att ett företag sedermera skall kunna rekrytera de främsta talangerna är det bra om arbetsgivarvarumärket är bra och intressant för talangerna. Det är däremot direkt farligt att bygga hela sin (HR-)strategi och utvärdera en VD eller HR-chefs arbete kring huruvida man lyckas få en bra placering på ett Employer Branding index. Det säger egentligen bara att man som företag lyckas bra eller dåligt med sitt arbetsgivarvarumärke. Det säger kanske ingenting om personalen trivs och presterar eller om man senare lyckas rekrytera stjärnorna?

Det är lika felaktigt som att man skulle tro att om man vinner en marknadsföringstävling så kommer försäljningsavdelningen slå försäljningsrekord.

Varför mäter då 4potentials om man är bra på att sälja in sitt företag som en framtida arbetsgivare?
Jo, för att det underlättar mycket att ha ett starkt varumärke som arbetsgivare när man skall rekrytera. Däremot är det ganska tydligt att man får hålla isär Employer branding och rekrytering. Det är två helt olika sporter. Det går att rekrytera de främsta utan att vara känd. Men på samma sätt är det en konst att lyckas bygga upp starkt Employer Brand.

Det man borde kika mer på är om man lyckas rekrytera de man söker efter. Därför har vi skapat The Talent Density index som visar på vilka bolag som är bäst på att rekrytera talangerna. Vår erfarenhet är att företag satsar för mycket på Employer Branding och för lite på att få ihop rekryterings- och marknadsavdelningen. Där man lyckas med det så ökar också lönsamheten.

H&M har det absolut starkaste Employer Brandet. Idag är det så starkt och tydligt att talanger nästan alltid är nyfikna på H&M. Google är mindre välkända som arbetsgivare men de har lyckats bygga en positiv dragningskraft om hur det är att arbeta på Google. Få vet – men alla är nyfikna.

Spotify är ju en saga som alla är nyfikna på och Ingvar Kamprad lade grunden till IKEAs fantastiska företagskultur. Även McKinsey är ett företag som folk vet ganska lite om – men ändå har en tydlig bild om. Just McKinsey har lyckats med att bygga en bro mellan Employer Branding och rekrytering.

Ett stort grattis till alla er som är duktiga på att bygga upp och utveckla ett företags Employer Brand. Ni är hjältar och lägger tusentals med timmar på att göra ert företag välkänt och intressant bland talanger.

Vårt råd till alla er Employer Branding hjältar är att lägga mycket tid på att bygga en bro mellan branding och rekrytering samt bygga upp ert brand kring vad de anställda tycker om företaget. Då blir det ofta genuint, ärligt och fantastiska budskap. Ibland vill man förändra bolaget och då måste man våga beskriva mer om vad vi skall bli. Just Talent Employer Branding bygger på att man skall vara där talangerna är och prata deras språk.  Det är en stor skillnad att lyckas få en supertalang intresserad än en person som sökt flera arbeten. Båda är lika värdefulla men vill ni vinna mark på talangmarknaden krävs det mer än montrar och snygga hemsidor. Det förstår våra vinnare. Grattis!

Läs alla 4potentials olika talangrapporter här:

https://4potentials.se/talangmarknaden/2024-ars-talangrapport-ar-klar-las-den-i-sin-helhet-har/

Och här kan ni läsa mer om Sveriges främsta arbetsgivare:

https://4potentials.se/talangmarknaden/sveriges-framsta-arbetsgivare-2024/

Vill du ansöka till 4potentials talangnätverk gör du det här: https://4potentials.se/apply/

 

Behöver ni rekrytera supertalanger och erfarna ledare: Tilde.Belin@4potentials.com

Här är alla lediga jobb: https://4potentials.se/lediga-tjanster/