Många moderna HR chefer har sedan länge slutat bry sig om de vinner priser för att de är mest attraktiva i sin bransch. Det har ju gått inflation i alla dessa priser tycker de.
Det farligaste är dock inte priserna eller att man får beröm för att man lyckats bli attraktiv – utan det är att vara attraktiv är en helt annan sak än att de facto lyckas rekrytera de kompetenser man söker.
Det är som att tro att marknadsföra och sälja bilar är samma sak. Det är två olika processer och kompetenser.
Och om ett företag bygger sin affärs- och HR-strategi på att man exempelvis vill stiga på en attraktionsranking är det extremt vilseledande. Vi ser att många bolag som inte är lönsamma har jagat för mycket efter priser och topprankingar – istället för att jaga talangerna de specifikt söker.
Tyvärr kunde vi inte för 20-30 år sedan mäta något annat än om studenter gillade/kryssade bolaget. FÖRLÅT. Det skapade en hets och ett fokus på attraktionsindex – vilket ledde till att man kan läsa årsredovisningar där man tar upp att man är årets raket. Återigen säger det bara att man är attraktiv – men inte om man lyckas rekrytera fler kollegor?
Tyvärr är det extremt svårt att mäta om man lyckas de facto att sälja in bolaget och rekrytera de stjärnor man önskar till sin verksamhet? Och det är ännu svårare att dela ut externa priser till de som är bäst på att rekrytera och få ombord stjärnor.
Jag längtar efter den dagen när vi externt börjar mäta mer av försäljningen – och inte bara marknadsföringen inom HR.
När den bästa behålla/utveckla personen får pris! Vem är det? Ledarna brukar få pris och det är rätt. Det är det som är det viktigaste när man skall få ombord en stjärna jämsides med ”företagskulturbyggarna”.
Vi skall kanske inte sluta dela ut pris till bästa Employer Branding manager? Men nu måste vi kanske börja mäta mer av det som leder till en ökad vinst och omsättning, dvs ledarskap, duktiga interna rekryterare, utvecklingsprogram, utvecklingssamtal, kretativa talent managers, goda samarbete mellan Employer branding och rekrytering och fler HR-actions?
Vill du prata mer om morgondagens mätningar inom HR? Jag är nyfiken för att förstå hur vi kan stötta er med adekvata mätningar och vad ni mäter idag som passar er verksamhet. fredrik.andersson@4potentials.com
Eller läs mer nedan om de som just enligt 4potentials senaste studie är bäst på att REKRYTERA – Grattis McKinsey, Google och Boston Consulting Group.