Investera klokt i talangmarknaden genom att rekrytera de främsta och arbeta mer internt – så får ni både supertalanger som söker och blir kunder visar ny stor talangstudie!

Ny stor talangstudie visar att företag som vill öka sin lönsamhet och omsättning skall arbeta ännu mer med att rekrytera de främsta samt ta tag i frågor internt som gör att medarbetare trivs och utvecklas.

4potentials har tillfrågat ca 5800 talanger varav 93% är yrkesverksamma supertalanger och 7% är toppstudenter. Personer som har enkelt att få ett arbete och som påverkar sista raden i ett företag tack vare att de är ödmjuka storartade kloka framtida ledare och även kunder.

4potentials, som är Sveriges ledande talangnätverk och rekryteringsföretag har ställt följande frågor:

Vad skall företag prioritera för aktiviteter/actions 2020 så att du och fler supertalanger blir mer intresserade? Välj de actions som du anser ger störst effekt på talangmarknaden?

Och så här svarade supertalangerna:

  1. Anställ de främsta ledarna/cheferna 68,00%
  2. Anställ en inspirerande VD 54%
  3. Ledarskapsprogram för ledare 48,00%
  4. Anställ de främsta och mest kompetenta kollegorna 45,00%
  5. Internt arbete med företagskulturen 42,00%
  6. Arbetsmiljön och kontoret skall vara attraktivt 40,00%
  7. Satsa på mer på hållbarhet 32,00%
  8. Ta fram en Talent management strategi 29,00%
  9. Företagsevent via 4potentials där man får träffa beslutsfattare 27,00%
  10. Traineeprogram 25,00%
  11. LinkedIn med jobbannons 22,00%
  12. Se över bolagets löner så att företaget erbjuder bättre ersättning 21,00%
  13. Satsa mer på jämställdhetsarbete 20,00%
  14. Erbjuda de anställda bättre lösningar inom hälso-området 18,00%
  15. Partnerskap med 4potentials där de marknadsför bolaget 17,00%
  16. Satsa mer på utvecklingssamtalen i företagen 16,00%
  17. Fler event med kvinnliga nätverk 16,00%
  18. Ha den främsta HR-chefen för bolaget 16,00%
  19. Anställ de bästa rekryterarna 15,00%
  20. Employer Branding filmer 15,00%
  21. Intressant searchuppdrag via 4potentials 14,00%
  22. Komma i topp på en talangranking 13,00%
  23. Skicka inspirerande företagskontakter på Employer Branding aktiviteter 12,00%
  24. Att jobbannonserna är mer tilltalande 11,00%
  25. Casetävlingar 11,00%
  26. Arbeta mer med interna tipsare och “tipspengar 11,00%
  27. Hemsidan 11,00%
  28. Deltaga på arbetsmarknadsdagar 10,00%
  29. Arbeta med de främsta rekryteringsföretagen 9,00%
  30. Jobbannons via 4potentials 9,00%
  31. Fler event med studentkårer 8,00%
  32. Idrottssponsring 8,00%
  33. Lägg mer resurser på en reklambyrå som kan hjälpa företaget m. Employer Branding 7,00%
  34. Engagera konsulter kring medarbetares engagemang 6,00%
  35. Samarbeta med Nova 5,00%
  36. Deltaga på Almedalen 4,00%
  37. Facebook reklam 4,00%
  38. Annons på Traineeguiden 3,00%
  39. Synas via Universum 1,00%
  40. TV-reklam 1,00%
  41. Arbeta mer med bemanningsbolag 0,00%
  42. Platsannons i DI 0,00%
  43. Platsannons på arbetsförmedlingen 0,00%
  44. Platsannons på Monster 0,00%
  45. Platsannons via Blocket Jobb 0,00%

Analys:

Punkt 1-9 handlar om actions företagen själva äger.  Att anställa de främsta ledarna och cheferna sker ofta i samråd med en extern leverantör. De bolag som generellt gör stora upphandlingar är inte vinnarna. Här handlar det helt enkelt om att prioritera och förstå vikten av att rekrytera är företagens viktigaste uppgift. Inte idrottssponsring, TV-reklam, facebook eller att vinna pris på en gala. De smarta företagen ser ofta till att få ambassadörer och rekryterare som gör att de främsta kommer ombord. 68% av talangerna anser att bolagen skall satsa ännu mer på att rekrytera de främsta ledarna.

Vd:s betydelse är enorm. 1 person kan till 54% avgöra om talangerna väljer bolaget. Har ni rätt Vd – enligt talangerna? På bilden nedan syns Thomas Ekman, Vd för Dustin som är en av de främsta ledarna i Sverige – och som också brinner och aktivt deltager i talangfrågan.

Ledarskapsprogram och utveckling av ledare kommer på en tredje plats. Ofta hör man talanger som väljer att stanna för att bolaget investerar i dem.

Tidigare har det funnits en sägning att ”om man anställer de bästa kollegorna” så kommer andra talanger. Det ligger en del i det – men det är ännu viktigare alltså att ledarna är de främsta.

Företagskulturen och arbetsmiljön är också viktig för talanger.

Talangerna fick välja och de valde att satsa på hållbarhet före jämställdhetsfrågor. Kanske för att moderna talanger anser att det är klart att man skall agera jämställt?

Sedan tidigare vet vi att talangerna anser att bolagen saknar en talangstrategi. 29% anser att företagen måste ta fram en strategi – nu.

4potentials är idag Sveriges ledande talangnätverk nr 1 visar studien. Totalt tycker talangerna att ett samarbete med 4potentials rankas som aktivitet nr 2 (efter att rekrytera de främsta ledarna) om man slår ihop att ett bolag arrangerar events, har partnerskap och skickar ut jobbannonser samt använder 4potentials vid search. 4potentials olika aktiviteter tillsammans påverkar talangens val till 67% i ett större samarbete.

Generellt kan man säga att det finns mycket som företag gör idag som har mindre än 9% påverkan på om ett företag blir nr 1 bland talangerna. De alternativen som 8% eller färre valde var:

Fler event med studentkårer 8,00%, Idrottssponsring 8,00%, Lägg mer resurser på en reklambyrå som kan hjälpa företaget med Employer Branding 7,00%, Engagera konsulter kring medarbetares engagemang 6,00%, Samarbeta med Nova 5,00%, Deltaga på Almedalen 4,00%, Facebook reklam 4,00%, Annons på Traineeguiden 3,00%, Synas via Universum 1,00%, TV-reklam 1,00%, Arbeta mer med bemanningsbolag 0,00%, Platsannons i DI 0,00% , Platsannons på arbetsförmedlingen 0,00%, Platsannons på Monster 0,00% samt Platsannons via Blocket Jobb 0,00%.

Inget alternativ saknades enligt talangerna. Efter 100 svar förändrades inte listan i stort. När 5800 talanger väljer hur de tycker att bolagen skall investera är det inte facit. Det är dock intressant att de tycker att rekrytera de främsta och arbeta med internt slår traditionella förslag som ex arbetsmarknadsdagar som endast 10% tycker är framtiden. Trots det satsar företagen flera miljarder på arbetsmarknadsdagar. Varför?

Då 4potentials för många talanger är talangmarknads-ledande är det relevant att ställa sig frågan vilka bolag som flest talanger har blivit intresserade av under de senaste fem åren? Vilka bolag har haft representanter som fått mest ut av sin investering. Vilka bolag har lyckats bäst på talangmarknaden avseende att förändra en talangs syn på företaget?

Generellt kan man säga att ca 97% av 5800 talangerna påverkas som mest och nästan 55% blir intresserade och t o m ambassadörer för företaget. Som bäst blir ca 25% t o m kunder till det företag som gjort en Employer branding satsning via 4potentials.

Av hänsyn till företagen så lyfter vi inte fram alla siffor. Företagen får gärna fråga efter sina respektive.

Vilka företag har förändrat din syn om dem genom ett samarbete på talangmarknaden?

Vad får företag ut av ett samarbete med 4potentials tror du? Företagen nedan är de 4potentials samarbetat med under något av de senaste 5 åren. Kryssa i det som bäst överensstämmer med det aktuella företaget och vad de har åstadkommit genom samarbetet med 4potentials gentemot dig som supertalang!

  1. Lantmännen 92% synlighet och 57% som är mer intresserade av företaget. Flest har sökt jobb där tack vare samarbetet. 
  2. Scandic, 94% synlighet och 55% som är mer intresserade. Flest ambassadörer
  3. Arla Foods 97% synlighet och 42% som är mer intresserade. Talanger har läst mest om dem.
  4. H&M 87% synlighet och 38% som är mer intresserade av H&M tack vare samarbetet
  5. SEB 85% synlighet och 41% som är mer intresserade av bolaget. 6% ambassadörer.
  6. Business Sweden 86% har sett BS och 34% mer intresserade. Här har näst flest sökt arbete.
  7. BillerudKorsnäs 84% har noterat samarbetet och 34% mer intresserade. 6% ambassadörer
  8. Tele2 83% synlighet 29% mer intresserade av Tele2
  9. Scania 77% synlighet och 26% är mer intresserade och 7% har blivit ambassadörer
  10. Unilever som började samarbetet i år har nått 74% av 5800 talanger.

Notering: 9 av 10 är partners

Precis utanför Top 10 finner man även följande bolag som har synts av mer än 70% av nätverkets 5800 medlemmar:

  1. Dustin
  2. Svenska Spel
  3. Hilti
  4. Michael Berglund
  5. Henkel
  6. Atea
  7. Nobia

Dessutom har följande företag lyckats väl genom att mellan 17%-7% har blivit mer intresserade av bolaget:

  1. Ascend
  2. Unibail-Rodamco Westfield
  3. Länsförsäkringar
  4. Swedavia
  5. Assa Abloy
  6. Trafikverket
  7. DeLaval
  8. Bonava
  9. SF Studio
  10. Cementa
  11. Cederquist
  12. Fastighetsägarna
  13. MECA

För frågor om respektive bolag: fredrik.andersson@4potentials.com


Hur många blir kunder till ett företag -om de investerar i ett givande Employer Branding samarbete?

4potentials passade även på att fråga talangerna om de via samarbetet har köpt företagens tjänster eller produkter. De främsta bolagen kan enligt vår studie få ca 25% att bli kunder. M a o av 5800 medlemmar kan 1450 bli kunder i någon form. Värdet på det samarbetet överstiger enbart det kostnaden för partnerskapet. 1450 talangfulla kunder och investerare är mycket intressant för företag som vill växa.

De som varit bäst att konvertera samarbetet med talanger till att de skall bli kunder är:

  1. Scandic som fått – flest – nästan 25% kunder via samarbetet, enligt undersökningen
  2. ICA som gjorde rekryteringar med 4potentials har fått 23,00% av nätverket som kunder
  3. Dustin 21,00% har valt att köpa företagets tjänster
  4. Tele2 16,00%
  5. Lantmännen 15,00% (Lantmännen har många kända varumärken)
  6. Arla Foods 15,00%
  7. Coop 15,00% fler har blivit kunder till Coop tack vare en enda rekrytering!
  8. SEB 9,00%
  9. Destination Gotland 8,00%. Här har nätverket fått mycket information om Gotland och det har säkert påverkat nätverket att välja att åka till Gotland – och då via DG.
  10. Business Sweden 7,00% har köpt tjänster via 4potentials

Det finns fler bolag som talangerna har sett såsom ex Hej Engagemang, Hilti, Henkel, Scania mfl

40% påverkas inte alls och 60% gör det. M a o kan man säga att en investering i Employer Branding kan leda till även kandidaterna blir kunder. Mycket handlar om samarbetet mellan HR och försäljning.

 

Önskar du ta del av studien? 4potentials har sammanfattat studien i en enkel powerpoint för de som önskar ta del av den. Då mailar ni fredrik.andersson@4potentials.com