Talanger vill helst söka arbete via LinkedIn, 4potentials eller kundkontakterna! Snart lanseras något helt nytt!

Varje år frågar vi ca 6000 talanger om hur de helst vill söka sitt nästa arbete. De svarande är allt från Toppstudenten till den seniora VD:n. Snittet är 45 år och de flesta är ingenjörer, IT, Tech eller ekonomer. Men det finns även HR, jurister m fl. Undersökningen speglar väl snittet på arbetsmarknaden inom näringslivet. 55% är kvinnor.

Efter att ha studerat arbetsmarknaden för talanger (ödmjuka, drivna, kloka personer med ett storartat ledarskap eller unika specialister) i över 10 år och ställt samma fråga ser man en tydlig trend:

  • Talanger söker jobb via nätverk där de kan få chansen till en personlig kontakt. Ju fler steg bort- ju mer anonymt – ju mindre kommer de att ansöka.
  • Talanger bryr sig inte om systemen när de ansöker. Vill de ha ett jobb så ansöker dem.
  • Arbetsmarknadsdagar är tyvärr på väg bort och ersätts mer och mer av skräddarsydda företagsevent och andra företagsunika Employer Branding satsningar. Arbetsmarknadsdagar har gått från ca 20% 2010 till numera 12%. 
  • Arbetsförmedlingen är inte adekvat – men har ökat i popularitet. Trenden är att arbetsförmedlingen börjar bli ett alternativ – dock inte nr 1 – utan just nu nr 19. Men AF har förändrats och börjar bli mer och  mer intressant.
  • LinkedIn ökar inte. Det är lika många som för 2 år sedan som väljer denna kanal. Det börjar bli ett ökat intresse för andra kanaler. 
  • 4potentials är fortfarande nr 2 – efter LinkedIn.
  • Att kontakta sina företagskontakter, kunder, leverantörer mm gör ca 61%.

Det vi ser är att talangens sätt att vilja söka arbete de senaste 10 åren inte förändrats radikalt. Oftast börjar de tänka på att byta/söka arbete ca 6 månader innan. De tar lite egna kontakter först. De kontaktar sina personliga rekryterare (oftast de som de anlitat själva och tycker är bra och har förtroende för) . De mailar/ringer 4potentials och någon annan chefsrekryterare. De får tips och ideér av oss och andra att kontakta X och Y bolag – samtidigt som de får unik CV-hjälp samt tips inför sitt arbetssökande.

De uppdaterar sin LinkedIn och under dessa månader börjar de bli kontaktade samt kontaktar bolagen. De söker fler och fler jobb – men ju mer unika talanger de är – ju mindre behöver de ansöka.

Är de i dialog med 4potentials och är betalande medlemmar i nätverket får de helt unika tips inför intervjuprocesser, lönediskussioner samt ofta frågar de om de skall ta jobbet? Ju mer talang – ju mer omvänd referens. Här har vi samlat en del tips inför ditt arbetssökande! https://4potentials.se/om-oss/mer-om-4p/sa-har-far-du-dromjobbet/

 

HUR SER FRAMTIDENS REKRYTERINGSKANAL UT – SOM ÄR ÄR ÄNNU BÄTTRE FÖR KANDIDATEN?

Efter lågkonjunkturen kommer 4potentials återkomma med ett helt nytt koncept där vi kommer dra nytta av våra kunskaper om nätverkande, kandidatrelationer samt LinkedIns och andras breda nätverkande. Målet är att än en gång skapa ett koncept som talangerna älskar. 

Vill du som företag vara med på den nya kandidat resan? Bli partner/kund till 4potentials.

Tycker du att det händer för lite på rekryteringsmarknaden. Ja, det anser  vi på 4potentials också. Vi ser att det stora problemet är att rekryteringsinvesteringen behandlas på samma sätt som inköp av datorer och möbler till kontoret. 

Det handlar för företagen om kostnader och kvantitet – medans för en talang handlar det om att bolagen borde investera mera i kandidaterna och prata om kvalitet. VAR ÄR KANDIDATUPPLEVELSEN I FOKUS?

Upphandlingar där man lägger ut allt på ett klassiskt bemanningsbolag är helt fel – enligt talangerna. 14% av talangerna kollar med ett bemanningsbolag när de söker jobb – ändå så har dem de flesta uppdragen. Det är dags för en förändring!