Rösta fram TALANGFÖRETAGEN 2026 – tävlingen som visar att People ÄR ekonomi – sedan 2010

2010 var Business Sweden den första vinnaren. Men vem vinner 2026 och kan bli ÅRETS TALANGFÖRETAG och vilka som hamnar Top 40 och får titulera sig TALANGFÖRETAG 2026 får ni först veta i februari 2026!

Det är extremt svårt att komma Top 40. För 7000 talanger kan välja mellan 440 företag, myndigheter och kommuner. För att bli ett talangföretag skall man som bolag vara bra på att både attrahera, men även rekrytera och behålla supertalanger.

Bakgrunden till mätningen är att företag 2010 önskade att vi på 4potentials tog fram en tävling som var kopplad mer till bolagens lönsamhet och omsättning. Och efter workshops, efterforskning, intervjuer så föddes idén att mäta både attraktion/Employer Branding, men även rekryteringsförmågan av talanger  – vilket vi kallar Talent Density samt Talent Retain/Behålla talanger.

Allt är logiskt. Behåller man inte sina ödmjuka hårt arbetande kollegor då minskar omsättningen och kan du inte rekrytera den bästa kandidaten för er så ökar inte lönsamheten så som ni vill. Och tvärtom får ni ombord och behåller era fantastiska kollegor så fortsätter er framgångssaga!

Vi enades då 2010 även om att försöka skapa en grupp av respondenter som reflekterade samhällets/företagens kravprofiler. Där är vi nu med 7000 extremt duktiga, drivna, analytiska, trevliga, ödmjuka respondenter som både är ledare, specialister, studenter, 55+are etc.

Men varje år tillförs det 1000 nya godkända respondenter för att vitalisera röstningen så att den är Up to date med talangmarknaden. Och bara för att man som student röstade på bolag X, så förändras ju det med tiden. Det gör att undersökningen lever hela tiden. Ibland byter man jobb och då förlorar ett bolag på det i undersökningen medans ett annat vinner på det. Det speglar till 100% det som händer på talangmarknaden. Därför är resultatet så extremt bra och användbart för våra kunder i deras strategiska planering.

För att rösta registrerar man sig gratis i 4potentials databas. Här går du in och ansöker: https://4potentials.se/apply/

Och alla som röstar kan även rösta och nominera fram Årets Vd, årets HR chef, Årets talent manager, årets förändringsledare, årets 55+are, Årets skånska supertalang, årets arbetskamrat, Årets talangfulla kommun mm

VÄLKOMMEN ATT RÖSTA!

FAQ

Hur kan man som företag påverka resultatet? Det kan man inte – men man kan arbeta med:
ATTRACT, se till att fortsatt vara där (era) talanger är. Talanger är på LinkedIn, i era affärsmöten/hos kunder, i era medarbetares kontaktnät/nätverk och i 4potentials. Se till att ha den främsta Talent managern. Bredda talangdatabasen. Sök i nya forum.

RECRUIT/TALENT DENSITY – rekrytera alltid de bästa för er. Bygger mycket på att vara snabba, effektiva och vara nära talangmarknaden. Hänvisa mindre till hemsidan och mer till HR-chefen direkt
Se över era chefsrekryterare och bygg upp era lag utifrån talang/kompetens mer än att fylla tomma stolar. Ha de bästa interna rekryterarna och cheferna. Ledare är A och O vid rekrytering

– RETAIN – Behåll kompetens. Handlar mycket om duktiga ledare och att bygga en företagskultur som är inspirerande och tydlig. Ofta handlar det om att bara beskriva det ni är.

Vad vinner man?
Ära och berömmelse samt att 4potentials skickar gratis över en logotype. De flesta bolag skriver om det på hemsidan, i annonser och i årsredovisningen.

Är det viktigast att vinna?
Nej, det är att inte komma på slutet bland de 440 företagen/kommunerna och att tappa
Det är inte heller bra att tappa år efter år. För ofta speglar mätningen verkligheten väl. Om de 7000 respondenterna lämnar ett bolag eller inte väljer dem så är det inte 4potentials fel. Man borde vara som mest nyfiken på mätningen om man tappar 40-50 platser eller mer. Då är det något som händer kring företagets talangattraktion.

Har ni kopplat talangundersökningen till börsen?
Ja, vi ser en stark koppling mellan resultatet på mätningen och 1-2 år senare, dvs är man på väg uppåt så ser vi ofta att ekonomin i de bolagen blir bättre efter något år. Därför är det viktigast att förstå om man är på väg uppåt eller nedåt? Bara för att man vann 2025 innebär kanske inte det att man var på väg uppåt?

Hur skall vi tänka i en lågkonjunktur?
I en lågkonjunktur som – som beror både på krig, elände, nya presidenter, hemmaarbete och ett nytt sätt att leda och arbeta – så gäller det att vara än mer kostnadseffektiv. Ett partnerskap med 4potentials kostar mycket mindre än en enda arbetsmarknadsdag. En rekrytering via 4potentials är både ett sätt att rekrytera och attrahera kompetens. Tänk smart. Gör det som gör att talangerna ser er internt och externt. För när det vänder så vill ni inte vara ett företag som inte är Top of mind eller tappar och tappar – för då kommer talangerna välja ett annat bolag. De kommer dra så fort de kan om de inte trivs eller inte tycker man är på bollen/talangmarknaden. Satsa mer på att rekrytera rätt/kostnadseffektiv och behåll supertalangerna. Ni får aldrig sluta göra något – för då är fallet snabbt och förödande. Inget företag vi känner till har tagit sig tillbaka till Top 10 om de fallit ned till plats 60-70.  Ett negativt rykte sprider sig snabbare än ett positivt. 

 

Varför vann bolagen nedan i januari 2025? Finns det en hemlighet?
De har ofta en Vd, HR chef och Talent manager som lever och leder enligt ITS ALL ABOUT PEOPLE. Sen är de duktiga på att få andra att prata om dem. De har en stark företagskultur och är långsiktiga. De är inte på alla arbetsmarknadsdagar – de är där talangerna är. Grattis! Här kan ni läsa mer om förra årets vinnare – TALANGFÖRETAGEN – 4potentials