Pandemin är inte över – men hur har företagen och arbetsmarknaden påverkats?

Det finns inga vinnare i en pandemi och fortfarande är inte krisen över. Människor har förlorat nära och kära. Bolag har gått i konkurs och jobben har gått förlorade. I den här krisen har 4potentials valt att hjälpa de som blivit arbetslösa och vi startade Sveriges största jobbförmedling på Facebook – https://www.facebook.com/groups/jobbo4potentials

”-Det sämsta med krisen är att utanförskapet har ökat. Segregrationsproblemet har accelerat och Sverige står inför en allvarligare kris än under pandemin. En tickande bomb där fler och fler är utanför. Jag arbetar inte med talangfrågan för att några skall få det bättre – jag vill att all potential skall bli sedd. Vi måste skapa en Arbetsförmedling som pratar med människor och ser deras potential – inte håller på med administration”, säger Fredrik Andersson, grundare av 4potentials.

 

Vi ser också arbetsmarknaden har förändrats litegrann – på kort sikt. Värderingsgrunden om vad som är viktigt har förändrats på kort sikt – men 4potentials tror dock inte att människorna på jorden kommer förändras så extremt mycket av detta. Vi vill så gärna tro det men mycket handlar mer om att komma tillbaka till ett NYTT UTGÅNGSLÄGE och ETT NYTT NORMALLÄGE.

Arbeta hemifrån kommer på sikt vara lite viktigare än innan pandemin. Att arbeta internationellt kommer bli lite mindre intressant. Familjen och nära samt kära lite viktigare – men mycket tyder på att när restriktioner släpps så vill alla ses igen och återgå till ett NYTT NORMALLÄGE som påminner om hur det var innan (Fotbollsallsvenskan öppning igen är ett exempel på hur man bara några dagar innan bär munskydd – för att efter öppningen sedan kramas med alla supportar. Det andra är den snabba ökningen av utlandssemestrar vilket tyder på att de flesta vill göra det man gjorde innan pandemin)

En liten förändring under/efter pandemin är att bolag som uppvisar en trygghet eller upplevs ”arbeta för samhällets bästa” är vinnare. Offentliga sektorn är en vinnare. Här finns det jobb och här var medarbetarna kanske minst påverkade av krisen avseende arbetslöshetshot och uppsägningar. Det upplevs stabilt. Polisen, FN, Trafikverket, SVT och myndigheter med möjligheter till samhällspåverkan går också framåt.

Axel Johnson koncernen har verkligen tagit flera steg framåt i pandemin på talangmarknaden. Bolaget har upplevts som en sund, stabil aktör i krisen och mycket handlar nog om att de agerat istf reagerat – som en del bolag gjort.

Att agera och ta ansvar är intressant för talanger – och trots utmaningar har man lyckats bra. Talangerna är just nu extremt intresserade av hela Axel J koncernen. https://www.di.se/nyheter/axel-johnson-bossen-citylagen-har-drabbats-mycket-hardare/

Axbeautyhouse +90 platser är imponerande. Johanna Sjöborg och Co vågade i krisen. Mod och smart ledarskap gör att de klev fram när andra tog steget bakåt.

Den yttersta toppen med H&M, Google, Spotify och IKEA är densamma. Google har närmast sig H&M men klädbolaget från Sverige leder fortfarande.

McKinsey och Boston Consulting fortsätter att vara outstanding nr 1 inom management consulting. 

Lantmännen är annars toppens vinnare. De är ett av få bolag som varit aktiva och där deras långsiktiga satsning på HR ger resultat. ICA kommer starkt och är detaljhandelns vinnare.

EQT fortsätter att ta steg framåt – men de utmanas både av consulting och ”att starta eget”. Fler och fler talanger vill bli som Denise Coates, Ulla Murman, Ingvar Kamprad, Bill Gates etc. 

På hotellsidan var det ett företag som gick i främsta ledet och det var Scandic. Oerhört imponerad av hur de skött pandemin. Talangerna ger dem +4 platser tillbaka! Nu gäller det bara att de fortsätter och bygger vidare på kontinuiteten på talangmarknaden. För bakom dem går Best Western koncernen extremt starkt. +107 platser ger dem en 193e plats. En stor anledning till att hotellkedjorna klarade krisen så bra var att de var tvungna att agera och både hantera kravet från myndigheter, hela samhället samt att de valde att ta ett ansvar för medarbetarna. 

Arla Foods, SEB, Bonnier, Adidas är bland de bolag i toppen som tappar. Men här handlar det mer om att några företag gör mycket mer på talangmarknaden just nu. Ett exempel är BillerudKorsnäs som just nu når all time high med en 56e plats. +10 platser under talangmarknaden är Paulina Ekvall och teamets förtjänst. Nobia, Resurs Bank, Qliro Group, Länsförsäkringar och Sandvik har också lyckats att gå framåt under de senaste två åren.

Läs hela aktuella  listan HÄR – som ändras varje minut. Det är talangmarknadens enda levande index. M a o kan resultatet ha förändrats sedan vi släppte nyheten! Och 6000 talanger röstar genom att välja på ca 300 företag. 4potentials kan varje minut se förändringar som att ex…TUI tappade endast 4 platser på två år eller att Systembolaget går +7 platser. 

Frågor att ställa sig för företagen?
– Om vi gått framåt. Hur kan vi fortsätta när restriktioner mm släpps. Hur påverkar det oss?
– Popularitet har inget att göra med rekryteringsförmågan. Vad säger 4potentials om vår rekryteringsförmåga? Vad är vår talangdensitet?
– Talangmarknaden handlar mycket om att ha de främsta ledarna, VD, HR som levererar år efter år. Har vi det – efter pandemin? Vilket ledarskap krävs då?
– Varför har vi ökat eller minskat i popularitet och vad är konsekvensen för oss?
– Vad gör Top 5 som vi inte gör? Vad gör vi bra som vi skall fortsätta med?
– Vad lärde vi oss av krisen. Vad gör vi om det kommer en ny pandemi om ett år?

 

Studien är sammanställd av 4potentials och bygger på ca 6000 respondenter som alla uppfyller nätverkets tuffa krav på högt EQ, ödmjukhet, drive, modigt ledarskap och hög analytisk förmåga. Genomsnittsåldern är 42 år och 70% av de svarande bor i storstäderna.

 

Pandemin är inte över – men hur har företagen och arbetsmarknaden påverkats?