På talang- och arbetsmarknaden delas de ut priser till de som är bäst och raketer. Nästan varje företag vinner något pris – som man självklart lägger ut på sociala media och kommunicerar internt.
Under mina snart 30 år på talangmarknaden har jag sällan varit med om att man meddelat ”marknaden” om de som kommer sist, tappar eller inte rör sig från botten av listorna. Trots att det egentligen är viktigare att veta om man ”tappar/är i botten” – då det är oerhört svårt att vända en trend på talangmarknaden. Det vet alla ni som försökt förändra en företagskultur och skapa en helt ny kultur i bolag som har fått sämre rykte.
Problemet med att vi ofta belyser de främsta bolagen – är också att det ibland skapas ett kortsiktigt tänk i bolag när man vill jaga priser att ha med i internkommunikationen eller i senaste årsredovisningen.
Jag förstår att man som företagare lyfter de priser man får. Jag gjorde samma sak när jag blev tvåa i årets rekryterare (och med 99000 rekryterare är det ju omöjligt att veta vem som är bäst. Men jag blev glad)
Det här vet jag att alla kloka HR chefer förstår och jag har också sett att ibland kan det leda till interna diskussioner om det är viktigare att bli RAKET än att ha de bästa utvecklingssamtalen. Men jag tror också att alla kloka HR personer skulle vilja få ett större fokus på själva analysen och bestående actions – än jakten på en siffra i en ranking? Här tycker jag att vi som skapar rankingar bär ett större ansvar och att dialogen skulle kunna förändras?
Jag vet att många bolag tröttnat på de här rankingarna. Därför har vi försökt vitalisera dem genom att sluta mäta kortsiktig popularitet och istället mäta talangdensitet – dvs hur många talanger som egentligen börjar jobba på ett bolag. Men inte ens våra studier beskriver 100% sanningen – även om de är mycket mer adekvata än vilket favoritföretag en student har.
Fast vi missar ändå det som är allra viktigast med alla mätningar. Analysen och actions.
Och vilka är bolagen som konsekvent tappar eller fastnat i botten eller vilka är de bolag som börjat tappa? Detta är viktigt att veta för att det är endast 5% av de som tappar eller är i botten som har lyckats vända trenden.
Av de främst rankade bolagen har under de senaste tio åren ca 80% av dem som legat stabilt precis utanför yttersta toppen – legat kvar, Ca 15% har lyckats ta ytterligare steg framåt i toppen (är absolut raketer!) och 5% börjat tappa. Dock så tappar de från en hög placering. Men oftast börjar det så.
Tyvärr så lyfter vi aldrig fram de bolagen som tappar – av hänsyn till dem eller andra skäl?
Skulle man belysa mycket mer de som börjat tappa och det fanns ett intresse för den statistiken skulle många företag kunna förändras innan det är försent.
Vem blir lurad när företag X blir årets raket – om medarbetarna är missnöjda och raketutmärkelsen bygger på att bolaget fått 2 mer kryss än året innan? Och när alla får pris – vem lurar vi då?
Att hylla de som gör en bestående större förändringsresa förstår jag att man gör. Jag har stor respekt för de som lyckats vända en trend eller utveckla bolagen. Vilka hjältar ni är! Hur gjorde ni?
De 7 av 100 företag som fortfarande ligger Top 10 är värd all beundran. Djäklar vad duktiga ni är.
Nu till mina frågor:
-Vad anser ni om alla dessa rankingar?
-Vilken ranking skulle ni vilja se? Hur skall den utformas?
-Hur kan analyserna och actions bli viktigare än resultaten?
-Och hur skapar man bestående actions som gör att det blir en förändring? Hur gör man en resa så att man blir en bestående attraktiv arbetsgivare. Priserna/rankingarna är bra för att påvisa att man gjort en resa – men speglar de den sanning man har i bolagen?
Jag vill få till en dialog så att vi kan förändra och förflytta fokuset från glättiga kampanjer och rankingar till ledarskap, rekryteringsprocesser, HR, on-boarding och allt annat som gör att ett företag blir mer lönsamt – tack vare bra ledarskap, medarbetare, talent management mm.
Här nedan finns en lista på saker vi såg att de i toppen gjorde år efter år. Stjäl gärna de idéerna!
Vilka som är bolagen som tappar? Om du är nyfiken och vill fortsätta dialogen – KLICKA HÄR
Om vi kommer fortsätta med rankingar? JA – det är ibland det en god kanal till att få en dialog med företag. Men jag skulle så gärna förändra fokuset från placeringen till analys och mer actions. Jag behöver er hjälp att utveckla HURET och ber om ursäkt om att artikeln kan provocera. Det finns många som verkligen har gjort en raketutveckling. Ett stort grattis till er – ni är årets raketer!
Ps. Du som är nyfiken på om teorin med årets raketer stämmer . Googla årets raket + arbetsgivare. Fick 48700 träffar Ds.