LinkedIN är än så länge nr 1 när en talang kollar efter sitt nästa jobb. Det är som telefonkatalogen var för oss som sökte jobb på 1980-talet. LinkedIn har lyckats att skapa ett roligare och mer översiktligt sätt för den arbetssökande än en platsannons i en tidning. Enkelt – fast ändå inte optimalt eller personligt.
Det som saknas för de allra främsta kandidaterna är just det personliga. Det förstod vi när vi 2010 skapade världens enda vuxna personliga karriärnätverk. Därför försöker vi vara personliga och samtidigt använda en del av all ny teknik. Men inte all teknik. Det finns en övertro till att talanger skulle använda de allra främsta tekniska lösningarna när de söker arbete och att de vill det. De vill dem inte. De vill gärna kunna få prata med någon. Och ju mer supertalang och du förstår ditt värde – desto mindre är du på sociala media etc och söker jobb. Och företag som hänvisar till en anonym sida med 120 lediga jobb kommer aldrig få tag på den allra främsta. Det har bolagen insett och lägger 200000-400000 sek på en chefsrekryterare. Men måste det vara så dyrt att få tag på en VD, ledare eller mellanchef? Nej, 4potentials annonslösning kostar bara 8990 sek exkl moms och ger samma resultat!
Hur kan 4potentials finna en VD eller chef eller annan supertalang till en så låg kostnad? Jo, det är för att talangerna i nätverket redan är kartlagda, intervjuade och testade utifrån personliga egenskaper. När vi mailar om ett ledigt jobb så når vi via ett mail direkt fram till supertalangen. Vi kan be dem söka eller tipsa om en supertalang.
Talangerna uppskattar våra personliga mail. De gillar vårt sätt att prata med dem. Fast vi kan bli bättre om vi får in fler adekvata tjänster. Vi kan alltid bli bättre – även om att vara nr 2 är ganska ok.
Och med 6000 testade och intervjuade supertalanger löser vi ditt uppdrag på kort tid. Det är bra för talangen. Sluta fokusera på vad som är viktigt för rekryteraren. Vi måste skapa lösningar som är bra för talangen.