Ny stor studie på 6900 talangfulla ledare och specialister visar att de helst söker sitt nästa arbete via 4potentials som ökar +1% sedan 2016 och är numera nr 1 – efter att ha gått om LinkedIn under lågkonjunkturen. Många supertalanger upplever att LinkedIn börjar påminna mer och mer om en gigantisk opersonlig platsannonsbank med mycket annan reklam. Givetvis kikar fler och fler talanger på LinkedIn än 2016 då man de senaste 8-9 åren varit duktiga på att skapa en tro bland företagen – ”att LinkedIn löser allt”. Det påminner lite om det som ex Monster och jobbsökarhemsidor var för många bolag kring år 2000. Då var det exotiskt att kunna söka arbete via hemsidor – idag når de stora”hemsidorna med lediga jobb” ca 7% av talangerna.
Jämförelsen med 2016 är relevant för det visar hur talanger sökte jobb i förra högkonjunkturen. Nu när företagen till hösten åter kommer att rekrytera fler framtida kollegor så är det intressant att veta vart ni då skall söka era talanger, ledare och andra framtida medarbetare.
KANDIDATER ÄR MINDRE OCH MINDRE AKTIVA – UTANFÖR DEN LILLA VÄRLDEN PÅ LINKEDIN
Vi på 4potentials har sett en annan trend länge och det är att kandidater är mindre aktiva när de söker arbete – utanför LinkedIn. Då 2016 kontaktade 70% sina gamla affärskollegor, leverantörer – numera gör endast 64% det.
2016 ringde 53% sina vänner – numera 45%!
Och hela 46% pratade med en (fd) kollega – numera 43%.
51% sökte jobb via företagens hemsidor – numera gör endast 43% det.
14% googlade och sökte jobb på det sättet – numera 13%.
18% gick på en arbetsmarknadsdag 2016 – numera gör 12% det.
8% kontaktar idag ett karriärcentre – då för 8 år sedan gjorde 11% det
De tre enda kanalerna som går framåt är talangnätverk, LinkedIn och chefsrekryteringsföretagen.
Bemanningsbolagen klarar sig också relativt väl genom att 15% av talangerna kontaktar dem.
Ett tips till arbetssökande kandidater är att kolla i fler kanaler än på LinkedIn. En stor anledning till det är att mycket intressanta jobb läggs ut på så många olika ställen. Det mest intressanta jobbet kan du ibland finna i en dagstidning i Luleå, på en facebooksida i Ystad eller på arbetsförmedlingen. Dessutom brukar vänner, kompisar och ditt nätverk ha tips om du mejlar dem och ber om 2-3 namn. 4potentials brukar rekommendera att man skall söka 3 jobb per arbetsdag i 6 månader. Och då brukar de flesta arbetssökande att automatiskt upptäcka en massa nya kanaler. Att söka arbete är svårt idag. Oerhört många kvalificerade kandidater står utan sysselsättning och ålderismen ökar tyvärr i samhället. Kontakta gärna oss på 4potentials om du söker arbete. Vi kanske inte har jobbet – men vi kan lyssna.
STATLIGA, KOMMUNALA OCH STORA FÖRETAG ANVÄNDER OFTA FEL KANALER. DET LEDER TILL EN ÖKAD ARBETSLÖSHET – FÖR ATT DE ARBETSSÖKANDE INTE ÄR DÄR.
Större företag eller statliga samt kommunala bolag använder upphandlingsverktyg där små rekryteringsföretag eller talangnätverk aldrig kan vinna en upphandling.
Vi har byggt upp samhället kring en gigantisk arbetsförmedling som inte fungerar så som den var för avsikt att göra. 1% av talangerna går in på arbetsförmedlingen och där finns det idag 152 000 lediga jobb. På ett rekryteringsföretag som 78% av talangerna vill gå in på finns det 25 lediga jobb. Efterfrågan och vad konsumenten (den arbetssökande) vill styr inte utbudet. Det är en stor anledning till att vi nu har över 10% arbetslösa.
Företag, statliga myndigheter och kommuner borde arbeta för att förändra hur de upphandlar leverantörer ELLER så måste ARBETSFÖRMEDLINGEN bli en arbetsförmedling.
Det borde inte bero på om man har kontor i Nya Zeeland, det låga priset eller en hållbarhetspolicy om man skall få rekrytera till ett stort företag, myndighet eller kommun. Fråga kandidaterna vad de vill! Och ett tips är att ex fråga några ledare eller specialister hur de blev nyfikna på nuvarande jobbet. Hur sökte de generellt arbete?
Nu när det en enormt hög arbetslöshet så borde arbetsmarknadsministern samarbeta mer med ex 4000 rekryteringsföretag som just nu har mindre att göra? Tillsammans kan vi få ned arbetslösheten och minska utanförskapet.
LYCKA TILL!