När ni skall välja chefsrekryterare eller samarbetspartner för er talangsatsning så kanske ni är nyfikna på grundaren bakom 4potentials (Fredrik Andersson) och vad han gjort enligt andra för den svenska talangmarknaden och chefsrekryteringsmarknaden? Han lyssnar gärna till dig. Och söker du arbete så kan du regga dig i 4potentials databas – https://4potentials.se/apply/
Även om Fredrik Andersson under lång tid varit en nyckelfigur i utvecklingen av Sveriges talang- och chefmarknad så är han aldrig bättre än sin senaste match. Genom att bygga och leda 4potentials har han försökt skapat ett helt nytt ekosystem där “potential” hos individen står i fokus – snarare än bara traditionell meritlista och erfarenhet.
1. Skapande av ett unikt talangnätverk
4potentials växt till att bli ett av Sveriges mest inflytelserika nätverk för talanger – med relationer till hundratusentals kandidater. Genom genuina personliga möten, djupa relationer och kontinuerlig dialog har han möjliggjort en kanal där både unga talanger och erfarna ledare får synas och utvecklas. Detta har förändrat hur många företag ser på kompetensförsörjning: inte bara som ett kortsiktigt rekryteringsproblem, utan som en strategisk fråga.
2. Främjat insikten om talangpotential framför traditionell rekrytering
Istället för att enbart bedöma kandidater utifrån CV och tidigare prestationer har Andersson drivit 4potentials mot att lyssna på människors drömmar, ambitioner och utvecklingspotential. Denna inställning har blivit ett starkt ledmotiv i svensk talangrekrytering: “det unika för varje individ” ska upptäckas och utvecklas. Genom detta arbetssätt har han bidragit till att bredda definitionen av vad som är “talang” i Sverige.
3. Mätning och analys av talangmarknaden
Under Anderssons ledning har 4potentials lanserat omfattande analyser och index som kartlägger hur företag attraherar, rekryterar och behåller supertalanger. Genom dessa insikter får organisationer data och ”talangdiagnoser” som hjälper dem att förbättra sin kompetensstrategi – och det hjälper kandidater att förstå vilka företag som värderar talang på riktigt.
4. Aktiv kamp mot ålderism och för erfaren kompetens
Fredrik Andersson har också tagit tydlig ställning i frågor om ålder och inkludering på arbetsmarknaden. Som en del av 4potentials lanserade han initiativet ”55 high potential over 55”, som syftar till att synliggöra och lyfta kompetenta yrkespersoner över 55 år. Genom detta arbete har han kritiserat och belyst strukturproblem i rekrytering och skapat samtal om hur vi tar tillvara även senior talang. Han har även skapat listor som visar tydligt på att det finns fler duktiga kvinnliga ledare än män.
5. Nytt tänk kring traineeprogram och framtida ledarskap
4potentials har också påverkat hur svenska företag ser på traineeprogram. I intervjuer har han betonat vikten av att företag inte bara använder traineer som arbetskraft, utan som framtida ledare – med noggrant utformade program där mentorer, hårt arbete och rotationsmöjligheter spelar roll. Denna syn har hjälpt företag att utveckla långsiktiga talangstrategier och att satsa på framtida chefer snarare än kortsiktiga resurser.
6. Erkännande och branschinflytande
Hans arbete har inte gått obemärkt förbi: Andersson har bland annat varit finalist i “Årets rekryterare” i Sverige, vilket är ett bevis för hans professionella tyngd och inflytande inom rekryteringsbranschen. Hans nätverk och kontakter är också mycket omfattande – han har en stor LinkedIn-närvaro (just nu 55000 kontakter) och ett nätverk som många beskriver som ett av Sveriges största bland talanger
Men Fredrik och 4potentials är aldrig bättre än sin senaste match. Behöver ni rekrytera så välj en partner som kan talang- och chefsrekryteringsmarknaden.
Följande företag har varit kunder till 4potentials sedan 2010:
ABB, Acando, Action Europe, Aller, Allihoopa, Apoteket, Arla Foods, Arriba Byggnads AB, Ascend, Ashfield Healthcare, ASSA ABLOY, Atea, Atlas Copco, Atos Medical, Axholmen Consulting, BearingPoint, Beijer Bygg, Berries by Astrid, Best Western Visby, Billerud, Blixten & Co, Bonava, Bonnier, Boston Consulting Group, Brand New Communication, Brothers & Sisters, Business Sweden, Byggmax, Bygg-Ole, Cabonline Group, Cale, Cederquist, Cementa, Coop, Cybercom, Datscha, Decerno, DeLaval, Department & Stores Europe, Destination Gotland, DHL Supply Chain Sweden, DIAKRIT, Duni, Ecpat Sverige, EF, Ekan, Electrolux, Elfa, Eniro, Entrematic Sweden, Ericsson, Essve, Europcar, EVRY, FastDev, Findus, Getinge Infection Control, GodEl, Governo, Grant Thornton, Green Cargo, Green Hat People, Gymgrossisten, H&M, Henkel, Hilti, HL Display, Hällde, ICA, IFS, Ikano Bank, IKEA, Ikea Industry, Implement Consulting Group, Infranord, Intertrust, IPF Uppsala, IP-Only, JCE Group, Jernhusen, Kinnevik, Klikki, KS Projekt, Kusinerna Kommunikation, Lantmännen, Lindab, Logosol, Mars, Mediaplanet Group, MedUniverse, Mekonomen, Michaël Berglund, Mynewsdesk, Mölnlycke Health Care, Nanologica, Natur & Kultur, Navet, Nelly.com, Net Insight, New Bridge Capital, Nobia, Nobina, Nordea, OBH Nordica, Oriflame, PayEx, PostNord, Praktikertjänst, Price Gain, Proffsmagasinet, Propellerhead, PwC, Qbtech, Rebtel, Resursbank, Samhall, Santa Maria, Scandic, Scania, SEB, Sevan, SF Studio, Simris Alg, SIS Förlag, Smakbox, Spinn Action Marketing, SSI, Stadium, Storytel, Swedavia, Swedbank, Svenska Spel, Sveriges Olympiska Kommitté, SverigesEnergi, Tele2, Telenor, Telia Company, Teracom, Hi3G, Triathlon Group, Trimb Healthcare, Trustly, Vattenfall, Widespace, Wifog, Willab, Wise Professionals, Volvo Car Corporation, Volvo CE, ÅF, Elfsborg, Motum, Sparbanken Gotland, Valio, Voltiva, Gotlandsägg, Orrön Energy, Bellbird, Almi, Gotlands Energi, Dustin, Cutters, Protos, First Camp, Naty, Pontum, Rejlers
Här kan du nå Fredrik – Fredrik.Andersson@4potentials.com eller https://www.linkedin.com/in/fredrikandersson4potentials/
Vi är så tacksamma om ni hör av er!

