Vem är förändringsledaren – och hur rekryterar du dem?

Förändringsledaren är oftast en kvinna* som arbetat i cirka 20 – 25 år efter man läste på något av de mest välkända universiteten eller tekniska högskolorna. Spannet på denna lista är allt från student till nästan pensionerad. Här kan du läsa hela årets lista med Top 500 Change Leaders and Specialists.

Skulle man fråga henne var hon kommer ifrån så kommer 30% säga att de växte upp i Stor-Stockholm. Det är betydligt fler än bara för 10 år sedan (då ca 17%). Och det har att göra med hela samhällets Stockholmscentrering samt att många huvudkontor ligger där. Och då föräldrar och uppväxten spelar en stor roll i barnens framtida val så lär bara Stockholmscentreringen tyvärr fortsätta.

71%!! arbetar och bor i Stockholm – men egentligen vill betydligt färre,  endast 50%,  bo och arbeta i Stockholm. M a o väldigt många, hela 21% av dagens duktiga förändringsledare skulle helst vilja flytta någon annanstans om det fanns möjlighet till liknande utmaningar.

Fler och fler väljer Skåne som är nr 2 med sina 12% på listan och Göteborgsregionen är trea med 8%. Om de skall byta region kan det finnas upp till tio olika skäl – men generellt måste landets regioner bli bättre på att lyfta fram JOBBEN och JOBBEN.

De är generellt mycket samhällsintresserade. De engagerar sig på en mängd olika sätt. Då de själva oftast var idrottsaktiva finner du dem koka kaffe på fotbollsklubben eller så hjälper dem till i integrationsfrågor. Miljön är viktig för dem. 

Du finner dem via 4potentials, 20-talet andra chefsrekryterare, LinkedIn och via affärskontakter. Cirka 14% besöker Almedalen – men endast 1% vill arbeta politiskt.

*58% är kvinnor. 42% män. På 25 år har siffrorna m a o blivit det omvända. Då var männen i majoritet. Men varför är det fortfarande för få kvinnor i ledningen?  Det finns två skäl: A. Anlita 4potentials istället för en chefsrekryterare som inte har nätverken  B. Rekrytera efter kompetens

När de söker arbete kommer de generellt leta efter ledande roller på:

SUPERTALANGFÖRETAGEN

  1. H&M
  2. Google
  3. Att starta eget företag
  4. Axel Johnson
  5. Spotify
  6. EQT
  7. IKEA
  8. McKinsey
  9. Boston Consulting Group
  10. Kinnevik
  11. Investor
  12. ICA
  13. Arla Foods
  14. Business Sweden
  15. SEB
  16. Volvo Group
  17. Lantmännen
  18. Bonnier
  19. Volvo Car
  20. Accenture
  21. Billerud
  22. Bain & Co
  23. Kommuner
  24. Schibsted
  25. Axfood
  26. Regeringskansliet
  27. ABB
  28. Ericsson
  29. Orkla
  30. ASSA ABLOY

 

Generellt är de främsta förändringsledarna inte så intresserade av så många bolag. Mycket för att de inte har tid att gå på events och söka aktivt jobb mm. Men alla företag har chansen att rekrytera dem. Det gäller bara att presentera en intressant utmaning i kombination med ett gott ledarskap

Generellt är de m a o endast nyfikna på några få av de större organisationerna, cirka 5 – 10 stycken, och framför allt på ”förändringsmandatet”, vem som är kollegorna och styrelseordförande samt att det finns stora möjligheter till CHANGE. Därför är det viktigt att försöka vara Top 30 för att kunna nå de främsta förändringsledarna. Är man inte det behöver man arbeta mycket mer fokuserat mot just talangmarknaden.

Generellt när man talar med en duktig förändringsledare om nästa utmaning så märker man att de kanske har 4 – 5 företag de är nyfikna på och att man i samtalet med dem kan spela in några till. De nämner ofta tanken på att starta eget samt att de redan i är diskussion med några aktörer. Oftast går det extremt fort från att de tänker tanken om en ny utmaning – till att de är i samtal med den som skall rekrytera. Vi pratar om processer som bara tar några veckor. Ibland går de till ett mindre bolag för att göra en turn around eller tillväxtresa. 

4potentials har förstått hur de tänker och agerar och därför når vi ofta dem. De bryr sig inte om hemsidor och generell Employer Branding. Nej, de söker en utmaning. De finns på mejlen och i mobilen. De sitter inte och surfar på LinkedIn som alla andra. Genom att som Fredrik bli kompis med dem på LinkedIn kan du mejla dina kontakter där…

Och de älskar rankingar. Ja, de är också människor.

Det är en stor skillnad på att vara het och intressant bland #Supertalangerna – än generellt på arbetsmarknaden. Konkurrensen om de främsta förändringsledarna är extrem. Du måste vara Top of Mind och den kommunikationen med dem skall Vd, HR chefen, chefsrekryteraren eller styrelseordförande sköta om man vill nå de bästa resultaten. De vill ju prata med de som bestämmer. De har inte tid med långa processer och vill prata direkt om utmaningen. Det ställer stora krav på chefsrekryteraren att vara påläst om bolagets affär och förstå vad bolaget utifrån det behöver.

Till sist så gillar dem det personliga och att ni slår på volley och är här och nu. De gillar som alla andra att bli kontaktade. Gärna av dig personligen. De har inga problem att du ringer på kvällen eller att ni ses över en god bit mat för ett förutsättningslöst möte.

De älskar när ex 4potentials hjälper till och blir presenterade för HR-chefen eller Vd – som direkt tar kontakt tillbaka. De är nästan den bästa Super Talent Employer Branding som finns.

Lycka till med arbetet att finna era förändringsledare och vill ert företag vara mer Top of Mind bland talanger – kontakta Fredrik.