Framgångsrika företag söker efter talangerna där de är idag

Det är väldigt få som numera skulle sätta in en annons i papperstidningen om man skall sälja en soffa eller köpa en resa via en resebyrå. Men varför fortsätter vissa företag att söka efter kompetens – där väldigt få kandidater är? Hur kan det komma sig att du fortfarande kan upptäcka ett drömjobb på en plats du av misstag besökte?

Rubriken är enbart satt för att någon skulle läsa artikeln. Givetvis handlar den inte om dig. Men kanske kan artikeln få till en vitalare och mer modern beslutsprocess om vart bolag kan finna framtida kompetens. För många företag finner idag inte kompetens – för att man söker efter folk i fel forum. Och de mest framgångsrika bolagen på talangmarknaden de är inte där de minst attraktiva är. De har förstått att skall man få ombord en talang så handlar om att vara där talangerna är.

Väldigt många stora organisationer är tyvärr idag bundna till avtal med bemanningsleverantörer som idag når cirka 15% av talangerna. Tänk så fel det blev med alla dessa upphandlingsregler.

 

Varför har det blivit så fel? Det enkla svaret på ”att företag använder förlegade kanaler” är att alla som tar beslut om vilken kanal man skall välja för att hitta nästa medarbetare bygger inte alls på samma logik – som den som söker arbete använder – när de söker efter ett nytt jobb.

Den som rekryterar väljer oftast kanal utifrån en kombination av pris, relation med rekryteraren/säljaren och om man känner sig som kung som kund. Kundkvalitet och kandidatkvalitet är två skilda världar.

Kandidaten kollar inte på pris och går ofta till de kanaler som de enkelt får presenterat för sig. Som rekryterare är det A och O att vara där talangerna är. Ofta har de fått ett förtroende för den kanalen som kandidat. De vill känna sig som kung och drottning – men gör ofta inte det. De vittnar om att de knappt får svar.

Och i en tid där fler företag riskminimerar än försöker se all potential därute så väljer många bolag dyra etablerade lösningar där man som kund känner sig trygg. Det här leder också till att utanförskapet ökar. Många kandidater är ju inte alls där de idag ombeds att söka arbete.

Välj en kanal som kanalerna gillar

Några tips till er som har en rekryteringsbudget 2025:

  • Ordnade arbetsmarknadsdagar 1993 och då var det nr 1. Numera är det nr 11. Kanske dags att satsa mer på företagsbesök eller talangnätverk?
  • Byt ut alla era rekryteringsleverantörer som inte är där talangerna är
  • Sluta annonsera i dyra medier. Lägg pengarna istället på att behålla kompetens
  • Använd de Executive Search företag som inte tar betalt för deras inredning – utan som levererar de bästa kandidaterna för er – på kortast tid (tid är pengar för talanger) – till det bästa priset
  • Använd era anställda mera. En gratis kanal om man vårdar sina anställda. Nöjda medarbetare är den bästa kanalen.
  • Arbetsförmedlingen är gratis. Använd alltid och mera. Då får fler chansen att se alla era lediga jobb
  • Lägg ned delandet om jobb på Facebook.
  • Kandidater bryr sig väldigt lite om man är utsedda till ett karriärföretag och får pris som alla andra 50 företag.
  • Gör det enklare att finna lediga jobb på er hemsida. Här kan man ex komma direkt till alla lediga drömjobb! https://4potentials.se/lediga-tjanster/
  • Välj företag som är transparanta i prissättningen. Utmana dem genom att ta in fler offerter.  Vad kostar det att rekrytera via 4potentials? 15000 kr för en platsannons och då når ni 800000 kandidater inom 35 arbetsdagar. Vi tar 20% av en årslön för en komplett search. 24 månaders rekryteringsgaranti och det ingår tester, bakgrundskontroll, referenser och att ni syns mot talanger.

LYCKA TILL! Och grattis till LinkedIn. Ni är som telefonkatalogen var 1993 då man sökte jobb…
Om 12 år kommer det finnas ett nytt LinkedIn. Kanske kommer det en AI-lösning som matchar all världens kompetens med alla världens möjligheter – även de jobb som man inte ens vet att man skall anställa till. Då blir kompetensbaserad rekrytering till 100%.