En bra säljare eller försäljningschef är A och O för ett företag. Det är en trend att man inte skall kalla en säljare för en säljare – men vi på 4potentials gör det. För vi tycker det är något av det finaste och främsta samt svåraste man kan bli är – säljare.
Vi lyfter fram på denna inspirerande lista allt från säljare, Key accounts, Chief commercial officers, Sales directors mm. Vi har valt att för enkelhetens skull kalla listan – Årets säljare. För försäljning handlar om att förenkla och förtydliga.
En bra säljare skall även vara strategisk, social, samarbetsvillig, lyhörd och uthållig. Säljaren skall även kunna kartlägga och förstå kundens behov, kundens beslutsprocess, kundens beslutspåverkare och ena dessa i ett gemensamt beslut. Kundförståelse innebär att säljaren har kunskap om kundens drivkrafter, bransch, mål och visioner, verksamhet och utmaningar och problem. En bra säljare har tydliga och realistiska mål att arbeta mot. Det handlar alltså inte bara om att sätta upp mål, utan också om att ha konkreta strategier för att uppnå dem. En problemlösare – eftersom försäljning i grunden handlar om att hitta lösningar måste en bra säljare vara lösningsorienterad. En bra säljare är även effektiv, förtroendeingivande och vill skapa den bästa lösningen för kunden. M a o att vara en duktig säljare ställer enormt stora krav på en rad kompetenser och egenskaper. Det kanske därför det finns så få duktiga säljare?
Ja, en bra säljare är även en person som du kommer tillbaka till och kände att du fick valuta för dina pengar. Idag hyllar vi några av er som gör att vi kan gå till jobbet. Säljare är tävlingsmänniskor så de kommer tycka alltid att deras listplacering skulle vara högre upp.
Passa på att hylla dessa hjältar lite extra idag!
1 NIKLAS BRAGÉE, SALES (Senior Bid and Contract Manager) AT TNG AND CHAIRMAN OF THE BOARD OF TOFINDOUT AND BOARD MEMBERS IN SEVERAL COMPANIES – WITH A FOCUS ON SALES
Niklas gick ut Handelshögskolan i Göteborg och började direkt som säljare på ett bemanningsbolag, Heming Personal. Efter ett antal år på Poolia kom han till Universum där han utvecklade sina säljförmågor och ofta fick utbilda andra. Det har han sedan dess fortsatt med. Att både själva sälja REKORDMYCKET och även lyfta samt utbilda andra. Han var med och byggde upp TNG som Vd och var en säljande Vd tills han mer och mer återgick till försäljning. Han inger stor respekt, är extremt smart, brinner för varje kund och affär, månar om kollegor, kunder och är TNGs främsta ambassadör. Vi på 4potentials har sett Niklas under alla år och vet vad han betytt för bolaget – men även för andra kollegor.
Niklas vinner i längden då han alltid levererar det han lovar. Är du en ung hungrig.. Key Account så bjud Niklas på lunch så kommer han kunna lära dig massor om försäljning. Han sitter inte på en hög häst och fortfarande är varje vunnen affär lika rolig för denna unga 50-åring. Han bevisar också att just inom försäljning blir man bara bättre och bättre genom åren….precis som ett vin och det är ett av Niklas stora intresse att samla på bra viner, men han är även en tydlig ledare i hans sons fotbollslag när han inte skriver på offerter. Ja, för Niklas arbetar extremt mycket. Han vet att X antal cold calls leder till försäljning. Det är få säljare som hållit den höga standarden sedan 1997 och du vinner detta pris för att vi vet vad du betytt för TNG och för att du under 28 år alltid slagit din budget och varit oerhört värdefull för dina olika arbetsgivare.
Ikväll får du fira med din fru och din familj, men tyvärr så blir det ingen Champions League med Liverpool. Men du är Champions League och det är även TNGs rekryterings- och bemanningstjänster – https://www.tng.se/soka-personal/
Vill du höra mer om underbarnet som är uppväxt nära Vänern, Källby och på en segelbåt i Bohuslän samt som spelat bandy så bokar du ett säljmöte med honom idag eller läser och adderar han nedan!
https://www.linkedin.com/in/niklas-brag%C3%A9e-23b5871/
2 JULIA KRONLUND, SALES MANAGER MARTIN & SERVERA
Julia ansvarar idag för Martin & Serveras kedjekunder. Det är alltifrån stora snabbmatskedjor, till hotellkedjor och vårdkedjor. En omsättning på ca. 7 miljarder. I hennes fantastiska team finns både KAM och innesäljare.
Trots en extremt tuff marknad för restaurangbranschen lyckades hennes team nå, och överträffa en ambitiös budget. Hon älskar att leda människor. Hon älskar att se människor utvecklas och utveckla affärer. Hennes ledarskap bygger på tillit, tydlighet och ett genuint intresse för individen och affären.
Julia är en duktig erfaren smart förhandlare och även en glad och energirik personlighet, lättsam, social och extrovert. Egenskaper som är bra i försäljning. Har en stor erfarenhet från Key Account till säljledning. Kan mycket om mycket.
Resonerar och är extremt klok. Förstår vad som är viktigt och därmed en god förhandlare. Ställer höga krav på sig själv och medarbetare. Alltid dedikerad med nordiska säljerfarenheter.
Beskriver sig på LinkedIn ”en Game Changer”. När du var på Marimekko ökade sales med 50% och på Sevan lyckades ni med årliga försäljningstillväxter på 15%.
Vi på 4potentials har följt dig under åren och du är en stark, motiverande ledare som har en bra meritlista när det gäller att föra människor samman för att uppnå mål. Med över 15 års erfarenhet inom retail, FMCG och modebranschen har du byggt varumärken, utvecklat företag och genom fokus på medarbetarengagemang skapat tillväxt. Idag leder du säljteamet som ansvarar för alla de stora kedjekontrakten på Martin & Servera. Och det gör du extremt bra.
Läs mer på: https://www.linkedin.com/in/julia-kronlund-99b52927/
eller mer om Martin & Serveras kampanjer – Alla aktuella kampanjer | Martin & Servera
3 KARIN JENNERHOLM, SALES MANAGER, ESSITY
Erfaren Key Account Manager med en dokumenterad historia av att arbeta inom konsumentvaruindustrin. Skicklig inom marknadsföringsledning, konsumentprodukter, försäljning, försäljningsledning och marknadsanalys. Stark säljare med examen från Handelshögskolan, Göteborgs Universitet.
Överträffade de säljmål som hon, tillsammans med sina kollegor, var ansvariga för gällande 2024.
Hennes säljkunnande är kombination av erfarenhet som byggts upp över tid och personlighet i form av lyhördhet, att hon älskar människor och att ständigt utvecklas och hitta lösningar och förbättringar tillsammans med sina kunder och kollegor.
https://www.linkedin.com/in/karin-jennerholm-5a36653b/
och läs mer om Essitys varumärken här: https://www.essity.se/varumarken/
4 MAGNUS PERSSON, HEAD OF DIRECT CLIENT OPERATIONS AND PARTNERS – VIAPLAY GROUP
Erfaren försäljningschef och försäljningschef från Skåne med en dokumenterad historia av att arbeta inom mediebranschen. Skicklig inom förhandling, budgetering, reklamförsäljning, coachning och strategiskt arbete. Starkt försäljningsrekord. Examen från Texas.
Magnus ansvarar för flera ben och projekt. Han arbetar för att skapa tillväxt och avslutade 2024 starkt. Han får ofta feedback om att han som säljchef och ledare har en förmåga att se affären från flera vinklar, vara en god lyssnare med positiv och empatisk förmåga, är inspirerande och har en stark tro på hans beslut som han vågar verkställa och visa handlingskraft för. Viaplay står inför en spännande framtid med flera intressanta produkter.
https://www.linkedin.com/in/magnus-persson-09b6781/
5 Alireza Moayedfar, Nationell Kundansvarig B2B Apoteket
Alireza är en framstående säljare med en unik förmåga att förstå kundernas behov och skapa långsiktiga relationer. Nu arbetar han på Apoteket.
Hans olika historiska ansvar kring försäljning har omfattat både att öka försäljningsvolymen och att utveckla nya affärsmöjligheter samt coachning av andra säljare.
Alireza är idag en driven och målinriktad säljare/försäljningsledare, entreprenör och författare med över 20 års erfarenhet inom försäljning, företagsutveckling och kundrelationshantering. Hans karriär har varit byggd på en enkel men kraftfull princip: framgång kommer från starka och hållbara relationer.
Han har även grundat företag med fokus på digital marknadsföring, innovation och kundfokuserade lösningar. Han har också utvecklat naturprodukter för män.
Han är passionerad kring att skapa positiva förändringar – både i affärsvärlden och i människors liv.
https://www.linkedin.com/in/moayedfar/
6 JOHN SPARREFORS, CAPGEMINI, SENIOR DIRECTOR OCH GLOBAL CLIENT PARTNER
Global kundpartner för olika stora företag. Har lett team på 800+ konsulter i Asien, Europa och Amerika som stödjer strategiska kunder med digital transformation. En van internationell ledare
Dessutom är han också ledare för att stödja och vägleda företag som lanserar i Europa. Han har haft sex år med säljarbete med enastående goda säljresultat. Spås en lysande internationell karriär. Idag utbildar han andra i försäljnijng.
Han säger att mycket av det han har lärt sig kommer via hans fotbollsspelande. Han säger att mycket av hans säljförmågor lärde han sig i omklädningsrummet och genom fotbollen där han lärde sig att kommunicera och att vinna tillsammans. Korsbandsskador satte stopp för elitfotbollsspelandet.
Han har lärt sig även mycket genom att verka i andra kulturer. Han säger att han kommit långt genom att vara genuin, ärlig och ha humor. Han säger direkt att han förlorat fler affärer än han vunnit. Varje gång har han försökt lära sig något och att aldrig ge upp. Några av hans största affärer är förlorade affärer. Dvs han har fått chansen när en konkurrent inte kunde leverera – och då hade han inte stängt dörren. John tror på långsiktighet och att alltid vara trevlig.
Han är duktig på att förstå vem hos kunden som tar beslutet och att utforma lösningen efter dem. Han gillar Simon Sineks WHY-modell och tror på att försöka agera streetsmart och att vara en god relatör samt kreativ. Ibland har han agerat lekfullt för att skapa intresse hos kunden. Allt handlar ju om lyssna på kunden och det är John mycket duktig på.
John är även duktig på att förhandla och vågar fråga efter affären. Och som säljledare försöker han lära ut så mycket han kan. Han tror på att vara en inspirerande, stötande och frihetsgivande ledare (ej chef) – och att det är nyckeln för att skapa ett team som gör resultat. Detta i kombination med tydliga och transparenta målsättningar samt visioner inför framtiden.
Parallellt med detta försöker han skapa en trygg och öppen miljö där människor trivs. För det föder resultat i slutändan. Förutom Linköpings Universitet så har denna Motala-kille läst på Handels och Kingston University.
Läs mer på: https://www.linkedin.com/in/sparrefors/
7 ANDREAS ANDERSSON, CCO LEA BANK
Andreas är en öppensinnad och driven ledare med stor kompetens inom people management, projektledning och att skapa lönsam tillväxt. Att få saker att hända och aldrig ge upp är viktiga delar i hans DNA, specialiserat på snabbväxande affärsenheter.
Han har uppnått toppresultat under lång tid, alltid med uppdraget att leverera hög kvalitet. Varit CCO/säljchef på Resurs Bank och nu Lea Bank och innan dess Telenor inom försäljning.
Idag verkar han som Chief Commercial Officer (CCO) på Lea Bank, som nyligen flyttat till Sverige (Göteborg) och börsnoterats på Nasdaq Stockholm.
Hans filosofi har alltid varit att leverera en hög nivå av service/uppföljning både gentemot kunder/partners och kollegor. Med tanke på att Sverige (och Norden) är relativt litet möts man oftast igen i något sammanhang och då vinner man i längden på att vara ”fair & reko” i alla lägen anser Andreas.
Han har levererat bra resultat över lång tid och en given kandidat bland de säljledande kandidaterna. Denna Helsingborgare har har läst på Mercuri, på Handels (Ex Leader Programme), på BI i Norge samt Ahrens University
https://www.linkedin.com/in/andreasanderssonhbg/
8 CAJSA HOLM, Head of B2B Sales, STS Alpresor
Som teamledare för en grupp hon ansvarig all B2B-försäljning, med särskilt fokus på att hantera konferensgrupper och skapa strategiska partnerskap. Hon har huvudansvaret för STS konferensteam, där hon arbetar med budgetering, projektledning och optimering av skräddarsydda reseupplevelser för att konsekvent uppfylla och överträffa ambitiösa mål.
Det har gått otroligt bra 2024. De har ökat sina volymer med ca 40 % och även andra nyckeltal är mycket positiva.
Cajsa besitter en otrolig tävlingsinstinkt kombinerat med hennes nyfikenhet. De de är två stora bidragande faktorer till att hon är bra på försäljning. Det är såklart flera erfarenheter som har format henne, men hennes driv att alltid jobba hårt för högt uppsatta mål lärde hon sig under sin tid som tävlingsdansare, där hon har över 10 års tid tävlade på elitnivå i Sverige. Det som gör henne till en god säljare/säljchef är att hon alltid arbetar efter tydliga mål och tydlig kommunikation. Hon har även alltid varit väldigt bra på att bemöta olika typer av människor, allt från unga till gamla, och i olika branscher, där hon ser det som en utmaning att bemöta varje person anpassat efter vem och hur man är.
Cajsa har läst vid Handelshögskolan i Göteborg och förutom STS arbetat på Swedbank med sälj och Mediaplanet. Denna Göteborgstjej är värd allt beröm. Och som den säljare hon är skickar hon med en länk till konferensresor…Konferensresor till Alperna | STS Alpresor
Läs mer på: https://www.linkedin.com/in/cajsaholm/
BEHÖVER NI REKRYTERA SÄLJARE?
4potentials har ett nätverk med 3200 Key Account Managers, 1200 Sales Manager och 1800 som titulerar sig säljare. Våra kunder har gjort flera lyckade säljrekryteringar.
Just nu är det oerhört viktigt att ha de främsta säljarna!
Kontakta Fredrik.Andersson@4potentials.com
Och är du en duktig säljare – sök till 4potentials via ANSÖK KNAPPEN på hemsidan