Om rollen
Som Category Business Manager kommer du att vara ansvarig för att driva lönsam tillväxt genom att ta fram och utveckla de övergripande planerna för kategorin och affärsområdet du ansvarar för. Du gör detta med gedigen konsument- och marknadsanalys som bas. Du är drivande i utvecklingen och optimeringen av sortimentet, samt produktutvecklingsprojekt för den svenska marknaden. Du leder projekt där du arbetar tvärfunktionellt i både den svenska- och finska organisationen samt kravställer gentemot och samarbetar med externa byråer. Det här en roll där du arbetar brett, både på en strategisk och operativ nivå. Du har en viktig del i att inspirera både interna kollegor och externa kunder på central nivå genom att hålla engagerade presentationer om kategoriinsikter, trender, produkt- och portfölj.
Om teamet
Du blir del av ett erfaret och engagerat kategoriteam och arbetar inom marknadsavdelningen som även består av varumärkes- och kommunikationsteamet. I arbetet med produkt- och portfölj kommer du också att driva projekt med R&D och kategoriteamet i Finland. Rollen är affärsnära och samverkar bl.a. även med finans och försäljning inkl. trade marketing och kundansvariga inom både retail och foodservice. Du utgår från Valio Sveriges härliga kontor vid Stadshagen i Stockholm och du rapporterar till Group Category Manager. Totalt är de omkring 70 medarbetare inom Valio Sverige. Storleken på organisationen och arbetssättet gör beslutsvägarna korta och skapar möjlighet för alla medarbetare att påverka, bidra och ta ägandeskap.
Varför Valio?
Valios medarbetare rankar dem till en av Sveriges bästa arbetsgivare vilket visar på att Valios kultur och värderingar skapar trivsel. Det höga engagemanget syns inte bara i medarbetarundersökningen utan också i resultatet, där de kontinuerligt ökar tillväxten på den svenska marknaden och skapar värde för såväl kund som konsument. Valio erbjuder ett starkt förmånspaket och professionell utveckling. Sist men inte minst får du jobba med fantastiska livsmedelsprodukter som är älskade av både kunder- och konsumenter.
Vem är du?
Vi tror att du drivs av att bidra till lönsam tillväxt genom en stark kommersiell förståelse som bottnar i god analytisk förmåga. Genom dina tidigare roller har du gedigen erfarenhet (5 år+) av kategori-, produkt- och portföljstrategi, inklusive innovationsprojekt.
Du är trygg i att jobba med insikter grundat i t.ex. Nielsen och Selfserve, gärna även kvalitativt med fokusgrupper. Du har en akademisk utbildning inom ekonomi/liknande. Som person är du trygg med att ta initiativ och driva ditt eget arbete och dina projekt framåt. Du är van att ha breda kontaktytor och samarbete med olika intressenter, internt såväl som externt. I och med att du samarbetar med kollegor både i den svenska och finska organisationen är god svenska samt engelska i tal och skrift ett måste. Vi lägger även stor vikt vid att du är en lagspelare, som med stort driv och engagemang både ger och får energi av andra.
Din ansökan:
Valio samarbetar i den här rekryteringen med Academic Search International. Söker gör du via ”Apply now” nedan, där du fyller i dina uppgifter och bifogar CV. All information hanteras konfidentiellt och i enlighet med GDPR, så notera att ansökningar endast hanteras vi länk, ej via mail.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Recruitment Manager Betty Thoresson på betty.thoresson@academicsearch.se alternativt Seniorkonsult Martina Josefsson på martina.josefsson@academicsearch.se
Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt, urval pågår kontinuerligt!
APPLY NOW: Category Business Manager Valio Stockholm
Mer om Valio Sverige
På Valio, arbetar vi tillsammans för att göra livet bättre. Vi gör det genom en företagskultur byggd på starka värderingar – fokus på kund och konsument, ansvar, förnyelse och samarbete. Vi vill vara världens mest innovativa mejeri- och matföretag och en stark utmanare på den globala marknaden.
Valio Sverige grundades 1994. Idag erbjuder vi ett brett sortiment av laktosfria produkter, krämig yoghurt, smör, växtbaserade samt proteinprodukter. Vi har kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1 986 MSEK 2023.
Hållbarhet går som en blå tråd genom vår verksamhet och tillsammans med våra partners är målet att vår mjölk ska bli koldioxidneutral fram till 2035. Våra ägare är mjölkbönder och deras gårdar är familjeägda. Hållbarhet är viktigt även då det kommer till våra medarbetare. Vi vill ge dem de bästa förutsättningarna för att de ska kunna utvecklas och växa.