Så söker talangerna jobb! Via vilka kanaler når du erfarna ledare, specialister och framtida talanger?

Talanger mellan 25-55 inom de vanliga områdena: teknik, IT, Tech, HR, juridik, sälj, marknad och ekonomi kommer i 78% av fallen kika på LinkedIn. Det är för första gången på tio år en minskning i intresset för LinkedIn.

Tvåan 4potentials har sedan 2018 ökat med 2%-enheter till 75%.

Det tredje alternativet – via talangens affärsnätverk har liksom LinkedIn minskat i intresse. Generellt kan man säga att nätverkandet har nått någon form av höjdpunkt. Fler och fler frågar efter mer konkreta alternativ. Sociala media är inte ett hett alternativ för supertalanger som gärna pratar med någon när de söker jobb. Facebook har aldrig lyft som kanal för jobbsökande aktiviteter. Fortfarande når man endast 6% av talangerna som söker jobb.

Att prata med vänner minskar även det i betydelse liksom att söka jobb via en hemsida.

Generellt kan man säga att 4potentials och Executive search företagen fortfarande ökar i betydelse. De andra talangnätverken är idag inte ett lika hett alternativ som 4potentials är – avseende just jobbsökande.

DI når 9% av talangerna och är den tidning som de fortfarande läser mest i – när de söker ett arbete.

Arbetsmarknadsdagar når endast 17% men har ökat sedan 2018 med 1%.

Hur gör ni som företag? Var lägger ni era annonseringspengar? Fundera på vad era olika kanaler ger för konkret resultat? Vi på 4potentials tror att vi kan bli nr 1 genom det nya paketerbjudande vi erbjuder bolagen.

Och det viktigaste är att talangerna verkar uppskatta vårt sätt att arbeta. Och ofta har det historiskt varit så att först söker talangerna sig till de nya kanalerna – sedan kommer bolagen.

Generellt så har nätverksalternativen slagit ut de mer traditionella. Mycket av jobben tillsätts idag via kontakter.

Ett stort problem för en del storbolag är de fyrkantiga upphandlingarna som gör att bolagen väljer helt fel leverantörer utifrån bolagens parametrar – inte talangernas. Det måste företagen förändra snabbt – annars kommer de inte få ombord supertalangerna. 

Det mest intressanta är att mer erfarna talanger är generellt mer aktiva i jobbsökandet. Morgondagens ledare är mycket mer intresserade av det här med one point of contact (nätverk) och enkelhet i jobbsökandet såsom maila in en ansökan. Det rekryteringsföretag som kan bli 2000-talisternas kompisar kommer kunna vinna deras intresse. Så försök göra det svåra enkelt och personligt – då söker dem! LinkedIn är relativt enkelt – därför vinner de talangernas intresse. Problemet är att när det blir för många jobb så orkar inte talangen scrolla och leta. Man vill också känna sig lite mer unik. Ja, det här med rekrytering är svårt.

Söker du jobb? Maila mig fredrik.andersson@4potentials.com så löser jag det!