När ni skall rekrytera ledare, specialister och andra supertalanger finns det tre kanaler som de erfarna och juniora talangerna ofta/alltid väljer. LinkedIN ökar 1% från förra året och man når nu 77% av talangerna. Lägger man desstutom en platsannons via 4potentials så kan man nå nästan alla då 4potentials når 74% av talangerna.
Därefter pratar talangen med sina kontakter via affärer/föreningar mm
Färre och färre pratar JOBB med sina VÄNNER. Nu nere på endast 44%.
Intresset för företags hemsidor minskar också medans 42% kommer prata med en gammal kollega, som är den 6:e aktiviteten man gör.
Sedan går man till en handfull chefsrekryterare. En kanal som ökar i värde år efter år. Och ju äldre/mer erfaren man blir.
De andra konkurrerande nätverken till 4potentials når tillsammans 27% av de som 4potentials ensam når. M a o är 4potentials Nr 1 som talangnätverk
Bemanningsbolagen minskar och minskar i intresse för den arbetssökande liksom tidningarna och även arbetsmarknadsdagarna minskar i värde för den arbetssökande. Även karriärcentre blir mindre intressant.
Arbetsförmedlingen har dock lyckats att vända trenden! Heja arbetsförmedlingen!
RÄKNA PÅ VAD DET KOSTAR FÖR ER ATT REKRYTERA!
Felet många gör när de lägger ut en platsannons är att inte räkna på vad kostnaden egentligen är i slutändan.
En annons på Arbetsförmedlingen är gratis eller kostar kanske 500 kr i egen nedlagd tid. Om det då finns teoretiskt 100000 talanger så kommer teoretiskt 3% kolla på jobbet till en kostnad för 0,03*100000= 500/3000 = 0,17 kr per person som kollar på jobbet via Arbetsförmedlingen
Om ett chefsrekryteringsföretag tar 150000 kr för ett uppdrag så blir kostnaden 0,33*100000 talanger= 150000kr/33000 kandidater= 4,54 kr per person som kollar på jobbet. Men då ingår 1 månadskostnad i arbete i jämförelse med arbetsförmedlingsannonsen så blir priser per kandidat du marknadsför dig emot via chefsrekryterare ca 150000-60000= 90000/33000= 2,72 kr
4potentials standard platsannons kostar 9900 kr. Med samma matematik kostar 4potentials platsannons- 9900/74000 kandidater = 0,13 kr per kandidat. Billigare än t o m arbetsförmedlingen!
På samma sätt kostar deltagande på 6 arbetsmarknadsdagar ca 600 000 kr inkl personalkostnader, montrar, godis och resor samt hotell. 600000/12000= blir då 50 kr per kandidat!
Vänner, nätverk, Facebook, att googla är nästan gratis, eller?? Fundera nästa gång du skall annonsera vad marknadsföringskostnaden blir/per kandidat. Skapa din mix. Men fortsätt inte som ni alltid gjort.
Upphandlade stora bemanningsaktörer som tar 75000 kr för ett uppdrag kan låta bra. Men om 14000 av 100000 talanger kollar på er annons så blir kostnaden per kandidat som ni marknadsför er mot 75000/14000= 5,35 kr.
En Facebook-annons som man lägger på 5-6 ställen kostar oss cirka 500 kr i arbetstid om man kan kopiera in en annons, skriva fyndiga texter mm. Och om 5000 personer ser den så kostar det 500/5000 = 0,1 kr per kandidat. Det är m a o billigare än 4potentials. Fast i 4potentials pris ingår FB-annonsering….
Ovanstående exempel är enbart till för att man skall fundera innan på vad som är mest kostnadseffektivt. Finns ens din kommande VD i den kanal där du söker efter folk?
Vi på 4potentials kan rekommendera ALLA kanaler nedan. Men beroende på vad du söker är det alltid en mix av 3-4 aktiviteter som kan vara bäst. Lokalt kan en tidningsannons i en lokaltidning vara bäst. Men räkna på det – innan du tar ditt beslut.