Sedan den förra officiella mätningen 2012 har 4potentials koncept ökat i popularitet när en talang söker arbete. Av ca 3000 tillfrågade så sökte 2012 ca 73% arbeta via 4p – numera är det nästan alla talanger som går till 4ps hemsida när de skall söka ett arbete. –”Det är en daglig rutin numera att hantera alla nyfikna nya talanger som är intresserade av att röra på sig. En stor ökning kommer från hemvändande svenskar som hört talas om konceptet utomlands”, säger Fredrik Andersson, grundare av 4potentials.
Linked-In har de två senaste åren även ökat något och är nu nr 2 tillsammans med ”att man söker arbete via affärskontakter/jobbet/kunder”. Hela 82 % av talangerna använder alltså arbets-och kundrelationer när de tar nästa steg i karriären.
Att använda vänner (65%) och fd kollegor (54 %, nr 6) ökar även i årets undersökning. Som nummer 5 hittar man den första kanalen som inte handlar om nätverk – att ansöka direkt via bolagets hemsida (65%). Executive Search företag har gått från 25 % till 35% och därmed är de nr 7 när talanger söker arbete. Ökningen har såklart att göra med att 4potentials attraherar fler och fler seniora talanger. –”Bland seniora talanger är alternativet även mycket mer populärt och skulle hamna 3-4 i en sådan jämförelse”, säger Fredrik.
4potentials nätverkskonkurrenter får tillsammans 28 % jämfört med 4ps 95%. De har samma placering som sist (8:a) och har ökat 7 % totalt. Dagens industri blir bästa tidning och 17% av talangerna väljer DI när de söker sitt nästa arbete. Monster blir främsta enskilda internetsajt med 20% och en 10:e plats. Arbetsmarknadsdagar är fortfarande ett alternativ för studenter och 26% av talangerna väljer att besöka en sådan dag när de söker arbete. Facebook är fortfarande inget givet val för talanger att söka arbete via. 6% väljer facebook som en jobbsökningskanal när de skall söka sitt nästa arbete. Det är en ökning med 1% sedan förra mätningen.
-”En generell trend som pågått länge är att talanger väljer fler och fler kanaler i sitt jobbsökande. Därmed ser man en ökning hos samtliga kanaler. Nätverken blir alltmer viktiga och det blir svårare och svårare för företag att veta var man hittar sina talanger. Då företagen därmed också väljer fler och fler kanaler kan man säga att de även för talangen blir svårare att finna rätt väg till nästa jobb. Vi använder alltmer av vår tid till att vägleda seniora talanger om hur de kan finna nästa jobb –vilka nätverk etc de skall använda.” avslutar Fredrik som gläds åt att 4potentials på 3 år blivit nr 1 bland Sveriges talanger när de skall söka sitt nästa arbete.