30 gratis tips från de främsta om hur man bygger det bästa Employer Brandet!

 

4potentials har nyligen utsett Årets Talent and Employer Branding managers. Inför urvalet av kandidaterna pratade vi med några av de allra främsta för att höra mer om deras egna tips. De kom då med följande kloka tips nedan som handlade mycket om att med äkta engagemang för kollegornas och kandidaternas bästa bygga något fint och bra för alla!

De lyfte aldrig vikten av att vinna en massa priser eller pokaler. Nej, deras största pris var om ex en kollega var nöjd eller om en kandidat fått bra feedback på en ansökan samt när VD kom förbi och sade att nu hade bolaget ökat sin lönsamhet tack vare ett gott Employer Branding arbete

Ja, vi på 4potentials brukar säga att det bästa tipset är att anställa en Vd som leder by ”Its all about People” samt att största hotet mot ett gott långsiktigt kompetensarbete är företagsledare som jagar pokaler. Så vi bjuder på det första tipset!

SLUTA JAGA POKALER
När 4potentials lyfter fram personer och företag gör vi det mycket noggrannt. Tyvärr är det en stor inflation på antalet priser inom Employer Branding som leder till att även företagets VD och styrelse ibland hellre vinner priser än att åtgärda det dåliga ledarskapsindexet. Tag reda på vilka pokaler som är värt nåt och skippa de andra. Låt pokalerna inte vara ett kvitto på att ni är bra. Mer som en rolig bonus. Det enda kvittot på ett gott Employer Branding arbete är om kvalitetet på era sökande är bra och om (nyckel)medarbetare stannar kvar – och allt det kommer ni se i resultaträkningen! 

 

FINNS DÄR ERA FRAMTIDA TALANGER FINNS!

Börja med att identifiera vilka yrkesgrupper som är mest kritiska för bolagets framtida framgång. Ta reda på var dessa personer befinner sig – både digitalt och fysiskt. Använd data för att förstå nuläget och skapa en strategi för att nå rätt kandidater. Reflektera över:

  • Vilka digitala plattformar och nätverk använder de?
  • Vilka branschevent eller mässor är relevanta?
  • Externa nätverk såsom 4potentials
  • Hur kan vi använda våra egna sociala medier för att attrahera dem?

Målet är att finnas där våra framtida talanger är, vid rätt tillfälle och med rätt budskap.

 

ANVÄND RÄTT TESTER FÖR ATT IDENTIFIERA POTENTIAL!
Det kan vara arbetspsykologiska tester i rekryteringsprocessen, som ett verktyg för att vid sidan av formell erfarenhet titta på kandidaters potential. Genom att kombinera tester med traditionella urvalsmetoder kan man minska bias och få en mer objektiv bild av kandidatens styrkor och utvecklingsmöjligheter. Detta ökar chanserna att hitta rätt talanger för framtiden, inte bara de med rätt erfarenhet idag. 4potentials arbetar med tester liksom andra rekryteringsbolag.

UPPMUNTRA INTERN RÖRLIGHET!
De bästa talangerna kan redan finnas hos er idag. Genom att aktivt arbeta med intern rörlighet och karriärutveckling kan man identifiera och utveckla medarbetare med hög potential. Skapa tydliga vägar för kompetensutveckling, mentorprogram och interna rekryteringsmöjligheter. När medarbetare ser att det finns utvecklingsmöjligheter internt, ökar både engagemang och lojalitet – samtidigt som man behåller viktig kompetens.

 

KOPPLA TALANG TILL AFFÄREN
För att koppla Talent-frågan till affären är rådet att alltid utgå från företagets övergripande strategi, mål och utmaningar. Därifrån identifiera vilka kompetenser som krävs för att nå målen. Genom att sätta tydliga KPIer för Talent-arbetet som kan påvisa affärsnyttan, så som retention, blir värdet av en talent-strategi tydlig. Fler bolag går från att mäta time-to-hire till att fokusera på kvalitet. Det om något är ett tecken på att talent-arbetet blir mer affärsdrivet.

BYGG UPP ETT STARKT COMMUNITY DÄR INTRESSANTA PERSONER FÅR BLI MED I ERT COMMUNITY
Man ta del av spännande saker och kan sen bli kontaktade när jobb matchar. Många ATS erbjuder denna funktion men är svårt att få till bra.

 

JOBBA MED EN RIKTIGT BRA EB BYRÅ
Välj ut den som verkligen kan bli er partner och förlängda arm ut i bruset. 4potentials är idag EB partner till flera bolag

SAMARBETA MED NÅGON/NÅGRA UTVALDA ORGANISATIONER SOM HAR NÄTVERKET NI SÖKER
Det kan vara Female Leader Engineer, IGE Day, 4potentials, studentnätverk med flera. Då gör ni både en god gärning och sticker ut hos talangerna.


HA EN RIKTIGT BRA OCH ENKEL KARRIÄRSIDA OCH ERBJUD ÄKTA CONTENT FRÅN MEDARBETARNA
. Typ intervjuer eller filmer (ex LifeInside). Skapar en genuin känsla och hjälper kandidaten veta om ni är rätt eller ej.

 

VÄLJ UT RELEVANTA UNIVERSITET OCH HÖGSKOLOR OCH BYGG ETT NÄRA SAMARBETE
så ni blir top of mind hos dom studenterna. Eller organisationer som 4Potentials om man söker yrkesverksamma talanger!

 

FÅ LEDNINGEN ATT FÖRSTÅ VIKTEN AV ATT HA RÄTT KOMPETENS FÖR FRAMTIDEN
särskilt nu när AI revolutionerar vilka kompetenser som behövs där ute. Men hur når man egentligen en ledningsgrupp? Det finns inget facit men det som hade kunnat göra oerhört stor skillnad vore om styrelser fick in mer HR (och TA)- kompetens. Istället för att bara ha före detta VDar, CFOer, M&A chefer och Chefsjurist så våga satsa på en erfaren och skicklig TA Chef i styrelsen

 

BYGG INTERN OCH EXTERN TALANGPOOL GENOM KONTINUERLIG KOMMUNIKATION FÖR ATT STÄRKA RELATIONEN MED POTENTIELLA KANDIDATER

 

BYGG UPP EN ”REFERAL KULTUR”
och få de anställda att engagera sig och tipsa om bra talanger

SÄKERSTÄLL EN STRUKTURERAD OCH STANDARDISERAD EXITPROCESS
och som kan leda till en ”boomerang employee” i framtiden

 

TYDLIG STRATEGI
Dels behövs det en tydlig strategi (Attrahera, Rekrytera, Employer branding) kopplat till verksamheten, dels engagera och involvera ledningen, verksamheten och teamet som ska utföra uppdraget. Då blir strategisk kompetensförsörjning en självklar del för att stötta de övergripande affärsmålen på både kort- och lång sikt.

Gör business case för att få igenom utförande av aktiviteter/initiativ som behövs för att uppnå era mål och mät, följ upp för att se vad som ger mest effekt.

 

BYGG ETT STARKT EMPLOYER BRAND GENOM ATT VARA TYDLIG MED FÖRETAGETS VÄRDERINGAR OCH KULTUR.

DELTAG I BRANSCHSPECIFIKA NÄTVERK (SOM 4POTENTIALS TILL EXEMPEL) OCH EVENEMANG FÖR ATT KNYTA KONTAKTER OCH HITTA POTENTIELLA KANDIDATER.

 

ANVÄND REFERENSPROGRAM FÖR ATT ENGAGERA DE NUVARANDE ANSTÄLLDA I REKRYTERINGSPROCESSEN.

 

ARBETA AKTIVT MED ATT SYNLIGGÖRA FÖRETAGETS POSITIVA ARBETSMILJÖ GENOM GÄSTFÖRELÄSNINGAR OCH SAMARBETEN MED UTBILDNINGSINSTITUTIONER.

 

UTFORSKA ALTERNATIVA KANALER FÖR ATT NÅ TALANGER, SÅSOM PODCASTS, ONLINE COMMUNITIES OCH FORUMS DÄR YRKESVERKSAMMA SAMLAS.

 

INTEGRERA TALENT MANAGEMENT I DEN ÖVERGRIPANDE AFFÄRSSTRATEGIN
Det handlar om att rekrytera talanger som inte bara passar in på dagens behov, utan som också kan bidra till att driva företagets långsiktiga mål. Ett sätt att göra frågan mer affärskritisk är att mäta och kommunicera den påverkan rekrytering och talangutveckling har på företagets resultat, till exempel genom att koppla nyckeltal som retention rate och time-to-hire till affärens framgång.

 

 

AMBASSADÖRER – BYGG FÖRTROENDE GENOM AUTENCITET OCH TRANSPARENS

Låt medarbetarna transparent berätta om arbetslivet hos arbetsgivaren. Det bygger förtroende och ökad attraktionskraft både internt och externt genom att lyfta dem i kommunikation. Det ökar också kunskapen om hur det är att arbeta på företaget vilket ökar intresset för att söka en tjänst.

KOMMUNIKATION – KOMMUNICERA ERA AKTIVITETER BÅDE INTERNT OCH EXTERNT

Berätta om allt roligt och spännande som händer på företaget, aktiviteter, lyft medarbetare i olika roller, använd dem i er kommunikation. Bjud in era kandidater till att lära känna företaget på riktigt. Lyft kommunikationen både internt och externt för att skapa stolta ambassadörer samtidigt som ni ökar intresset externt för er som arbetsgivare.

 

MÅLGRUPPSANPASSA BUDSKAP OM KOMMUNIKATION SAMT ANVÄND SOCIALA MEDIER

Alla kandidater finns på sociala medier. Mät era aktiviteter, ta in statistik och lär känna era målgrupper på djupet. Vad attraherar dem? Vilka är de och vad vill de ha hos en framtida arbetsgivare? Genom att skapa tydliga personas kan du sedan använd rätt kanal till rätt målgrupp och målgruppsanpassa all kommunikation.

 

NÄTVERKA MED ERA KANDIDATER

Delta på mässor och events – Nätverka för att öka kunskap och kännedom. Delta i utbildningar, erbjud studiebesök, håll i föreläsningar, hackatons, 4POTENTIALS etc.

 

ATTRAKTIVA ERBJUDANDE FÖR RESPEKTIVE MÅLGRUPP

Utveckla attraktiva erbjudande för att attrahera potentiella nya medarbetare i olika åldrar och för era respektive målgrupper. Detta kan exempelvis vara att erbjuda traineeprogram, poddar, TedTalks, exjobb, praktik, mentorskap etc. Erbjudandena måste även vara konkreta och attraktiva för att behålla medarbetarna med bra löner & förmåner, flexibla arbetsmöjligheter eller distansarbete, bra ledarskap och karriärmöjligheter/utvecklingsmöjligheter. Se över ert arbetsgivarlöfte och säkerställ att ni har ett attraktivt erbjudande för respektive målgrupp.

 

MÄT NULÄGET! KOMMUNICERA FRAMGÅNGARNA INTERNT
Börja med att mäta ert nuläge. Hur ser statistik ut idag? Vad är ert nuläge? Hur ser ert kompetens och rekryteringsbehov ut idag och framåt och vad har vi för målsättningar? Koppla detta till affären. Visa på affärsnyttan och hur affärskritiskt det är att ha rätt kompetens för att nå affärsstrategin, mål, vision och syfte. Bygg en strategi, sätt KpIer och en tydlig plan som visar på behovet av att arbeta med Employer Branding kopplat till detta.

Kommunikation, attraktiva erbjudanden för respektive målgrupp och ambassadörer är dina tydliga redskap för att nå framgång. Målgruppsanpassa kommunikation, kommunicera, lyft goda exempel, medarbetare i olika roller, spännande och roliga initiativ som görs internt och externt och hitta dina ambassadörer. Utbilda och engagera ambassadörerna och besök kontinuerligt viktiga ledningsgrupper och forum för att berätta om arbetet och framgångar som görs. Då får du med dig fler internt. Genom bra ambassadörer sprider du arbetsgivarvarumärket och ökar engagemanget såväl internt och externt.

Var samtidigt noga med att mäta och följa upp alla aktiviteter som görs. Genom att visa statistik som lyfter framgångar och kliv du tar i rätt riktning kan du sedan trycka på nyttan och effekten av ditt arbete. På så sätt vinner du över ledningsgrupper och skapar en ökad kunskap och engagemang internt för Employer Branding.

 

NÄTVERK OCH REKOMMENDATIONER– UPPMUNTRA MEDARBETARE ATT TIPSA OM TALANGER I SINA EGNA NÄTVERK. 

 

PROAKTIV TALANGKARTLÄGGNING– HÅLL KONTAKT MED INTRESSANTA PROFILER INNAN NI HAR EN LEDIG ROLL. 

 

VISA HUR RÄTT TALANGER DRIVER LÖNSAMHET.
Involvera ledningen i Talent-strategin. Mät och visa effekten av Talent-arbetet. Stärk företagskulturen så medarbetare blir ambassadörer.  Satsa på kompetensutveckling för framtidens behov.

SAMARBETA MED FREDRIK PÅ 4POTENTIALS
Det finns såklart andra som har 45000 kontakter på LinkedIn och har arbetat med talangfrågan sedan 1993 och byggt upp talangnätverk i sex-sju länder samt äger kontakten med 7000 kvalitetssäkrade supertalanger.

 

Blir du nyfiken på att ta Ert Talent Employer Branding arbete till nästa nivå så kontakta Fredrik.Andersson@4potentials.com så kan han förmedla kunskap, kontakter eller andra tips.

Läs mer om topp 10 här! https://4potentials.se/talangmarknaden/top-10-talent-managers-2025-by-4potentials/