Valio söker en Group Category Manager, Stockholm
Vill du arbeta hos en av Sveriges bästa arbetsgivare och hjälpa Valio på deras fortsatta tillväxtresa? Valio är välkänt varumärke med älskade produkter inom både mejerivaror och växtbaserade produkter. Innovation, hållbarhet, förnyelse och samarbete står högt upp på agendan och hela organisationen har ett starkt fokus på att kontinuerligt stärka konsument- och kunderbjudandet.
Valio Sverige är inne i ett spännande skede och behöver nu stärka upp marknadsavdelningen med en god ledare och en kommersiellt driven Group Category Manager. Rollen är baserad i Stockholm och rapporterar till SVP Marketing & Business development.
Om Rollen:
För rollen som Group Category Manager söker vi dig som med kommersiellt driv samt med tydligt konsument- och kundfokus vill leda den fortsatta försäljnings- och lönsamhetsutvecklingen för Valio i aktuella kategorier och affärsområdet. I rollen leder, motiverar och vidareutvecklar du ett erfaret och kompetent team. Utifrån ett strategiskt kategori- och kommersiellt marknadsperspektiv driver och vidareutvecklar du en effektiv och optimerad produktportfölj, inklusive vård av befintligt sortiment samt planläggning och realisering av innovationsutvecklingen i kategorin och affärsområdet.
Övergripande Arbetsuppgifter:
- Att leda, coacha, motivera och vidareutveckla Business Managers i det egna teamet samt bidra till arbetet och utvecklingen i marknadsavdelningen
- Att driva försäljningen och lönsamhetsutvecklingen inom sina kategorier och affärsområdet
- Att utarbeta samt implementera strategier och operationella planer för ökad lönsamhet, kategoritillväxt samt andelstillväxt i aktuella kategorier samt bredda Valios erbjudande i nya områden
- Att kontinuerligt driva utvecklingen och optimeringen av produkterbjudandet samt att projektleda nyhetslanseringar med konsument och kund i fokus
- Säkerställa kontinuerlig kategori och marknadsanalys samt konsumentinsikt och trendbevakning relevant för kategorierna
- I samråd med Kommunikationsansvariga och Trade Marketing ansvarig driva kännedom, preferens och penetration för Valio inom kategorierna
- Att via tvärfunktionella samarbeten förankra kategoristrategierna samt bidra och understödja ett gott samarbete mellan marknads- och försäljningsavdelningen
- Hålla kategoripresentationer både internt samt externt mot kund
Din Profil
Vi söker dig som är kunnig och har flera års erfarenhet som kategori/kategorigruppchef/ marknadsförare. Du är en god ledare med tidigare erfarenhet av personalansvar. Starkt meriterande om du har erfarenhet från DVH samt Food service. Du är en van projektledare med goda kunskaper och erfarenhet från kategori och produktutveckling samt har en god analytisk förmåga samt finansiell förståelse. Vi ser gärna att du har erfarenhet utav att arbeta i Nielsen samt är van att analysera marknaden samt att arbeta insiktsdrivet med konsument och kund i fokus. Vi ser även gärna att du har en relevant akademisk examen. Som person ser vi gärna att du är kommersiell, resultatinriktad, driven, strukturerad, effektiv, proaktiv samt innovativ.
Om Valio
På Valio, arbetar vi tillsammans för att göra livet bättre. Vi gör det genom en företagskultur byggd på starka värderingar – fokus på kund och konsument, ansvar, förnyelse och samarbete. Vi vill vara världens mest innovativa mejeri- och matföretag och en stark utmanare på den globala marknaden.
Valio Sverige grundades 1994. Idag erbjuder vi ett brett sortiment av laktosfritt, krämig yoghurt, smör, växtbaserade samt proteinprodukter. Vi har kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1 986 MSEK 2023.
Hållbarhet går som en blå tråd genom vår verksamhet och tillsammans med våra partners är målet att vår mjölk ska bli koldioxidneutral fram till 2035. Våra ägare är mjölkbönder och deras gårdar är familjeägda. Hållbarhet är viktigt även då det kommer till våra medarbetare. Vi vill ge dem de bästa förutsättningarna för att de ska kunna utvecklas och växa.