Business Controller till Beijer Byggmaterial

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja. Vi har över 70 byggbutiker jämnt utspridda över vårt avlånga land – fullproppade med pålitligt byggmaterial och rejäla verktyg åt både byggfirmor och hemmasnickare. Vi omsätter drygt 5 miljarder SEK och har ca 1300 anställda. Beijer ingår i koncernen Wolseley, som är den ledande leverantören av byggnadsmaterial och byggtjänster i Europa och Nordamerika. Wolseley är världens främste distributör av värme och VVS-produkter. Wolseley har en försäljning på nästan 150 miljarder kronor och ca 39 000 anställda och 4400 anläggningar i 25 länder, bolaget finns noterat på London Stock Exchange.

Är du en ambitiös och analytisk person med några års erfarenhet som managementkonsult eller som controller från ett större bolag? Trivs du att arbeta i en miljö med högt tempo? Då kan denna tjänst vara något för dig!

Om rollen
Beijer Byggmaterial söker nu ambitiösa och analytiska Business Controllers till sitt huvudkontor i Sollentuna. Du kommer att få vara med i uppbyggnaden av ett nytt team inom controlling där du erbjuds stor möjlighet att själv påverka hur arbetet kommer utvecklas. Då vi ingår i en internationell koncern kommer du i arbetet ha internationella kontakter. Du rapporterar till vår FP&A Manager.

Arbetsuppgifter och ansvar
• Analys och uppföljning av resultat, du fungerar som stöd till filial- och regionchefer i resultatleveransen.
• Sammanställa beslutsunderlag till ledningsgrupp så väl som till regions- och filialchefer i de regioner du ansvarar för.
• Resultatansvar.
• Lokalt regionansvar.
• Stötta säljorganisationen i månadsuppföljning, bokslut och investeringar.
• Identifiera och driva förändringsprojekt.
• Viss finansiell rapportering.
• Nära och frekvent bidra med relevant information till verksamhet och ledning.
• Budget, forecast och analyser av diverse nyckeltal relaterade till dina regioner.
• Ad-hoc analyser, vid t.ex. förvärv

Vem är du?

• Har civilingenjör-/civilekonomutbildning eller motsvarande.
• Har 2-5 års erfarenhet från konsultfirma, revisionsbyrå eller liknande controllerroll.
• Har mycket goda kunskaper i Excel och Powerpoint.
• Har en förmåga att presentera en analys på ett strukturerat och pedagogiskt sätt.
• Sporras av utmaningar och har en vilja att förändra och förbättra.
• Är affärsorienterad, analytisk och initiativrik.
• Trivs i dialog med andra och med att ha många kontaktytor.
• Är kreativ och inte rädd för att komma med nya idéer.
• Är självgående och prestigelös.
• Har ambitioner kring att driva utvecklingen av verksamheten framåt.
• Tar ansvar för regionen och stöttar kollegorna i detta.

Meriterande:
• Internationell erfarenhet.
• Erfarenhet av förvärvsanalyser och/eller due diligence-processer.

Vad erbjuder Beijer?
Beijer erbjuder en utvecklande tjänst i ett framgångsrikt företag som nu fortsätter sin offensiva satsning för framtiden. Då service och kunskap är av stor vikt för oss är det områden vi kontinuerligt utbildar vår personal inom. Du erbjuds en viktig roll i en spännande miljö med stor möjlighet till utveckling. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Ansökan
Vi rekommenderar att du ansöker så snart som möjligt, urval och intervjuer hålls löpande. Var god skicka din ansökan, komplett med CV, personligt brev och högskolebetyg, till Lisa Aggeryd: lisa@4potentials.com

Märk din ansökan ”Business Controller – Beijer”.

Placering:
Huvudkontoret i Sollentuna.

Ansökan

Vi arbetar enligt GDPR.
Läs mer här innan ansökan