Hilti, hur man skapar ett ”Great place to work”?

En framgångsrik balans mellan performance och caring culture

Hilti grundades i Lichtenstein 1941 och har sedan dess vuxit från ett litet familjeföretag till en global aktör inom byggbranschen. Idag är dem över 27 000 människor i mer än 120 länder och erbjuder det senaste inom verktyg, programvara och tjänster till många av världens mest ambitiösa ingenjörsprojekt.



 

Vi drivs av att hela tiden ligga i framkant, vilket avspeglas av en djupt rotad, omhändertagande kultur där vi tar oss tid att lyssna på våra medarbetare och uppmuntrar dem att klara utmaningar och hela tiden utvecklas i karriären.

Dagens generation förväntar sig nya grepp från sina arbetsgivare, så därför ser vi fram emot möjligheten att bli en spännande, progressiv och hälsosam arbetsplats.

– Christoph Loos, CEO för Hilti


Ovan text kan man läsa på Hiltis karriär-hemsida. Kanske något djärvare än många andra bolags men strategin har skördat ett flertal priser senare år så bevisligen funkar det. Senast 2018 kammade Hilti hem förstaplatsen i ”Great Place to Work” i Sverige.

Jag har med andra ord höga förväntningar när jag ska få träffa två medarbetare på Hiltis Stockholmskontor en regnig novembereftermiddag för att prata om deras erfarenheter. Först ut är ett brunhårigt energipaket, som jag skulle gissa var runt 30-årsåldern, men som visade sig vara nyss fyllda 40. Det är Hiltis Sales Director Lena Smith som precis, innan hennes fasta handslag välkomnar mig, har hunnit ta några snabba kallpratssekunder med säljare inne på kontoret.

Lena är ekonom i grunden som trillade in som trainee på Skanska för många år sedan utan tidigare erfarenhet av byggbranschen. Hon balanserar just nu tre barn, en husrenovering, rollen som Sales Director Hilti och anser att livet aldrig har gått så snabbt som nu.

Hur hamnade Lena på Hilti?

Under några av sina Skanska-år bodde hon i USA och läste då av en slump en artikel med Hiltis dåvarande HR-direktör, i SvD – ”Då som nu så handlade det jättemycket om människor, värderingarna och det Hilti står för”, säger Lena. ”framförallt, vad man står för och sättet att uppnå resultat är via människor”.

”Värderingarna som man har sett på så många fina affischer och broderade på väggen…” suckar Lena och fortsätter “Säger vi att vi har team-work som värdering, så har vi en bonusmodell som 75% av bonusen baseras på teamets prestation. För vi kan inte säga att vi har teamwork som värdering och sen bara belöna på individprestation. Det måste hänga ihop hela vägen.”

Lena fortsätter: ”’Närhet i ledarskapet’ när teamet blir för stort, mer än 10 personer, så tillsätter vi en ny mellanchef. Så teamet blir 6 till 8 personer. För du kan inte vara en närvarande ledare med 15 personer. Just att vi vågar investera i mellanchefsled ger oss mycket när andra bolag kanske göra besparingar i mellanchefsledet. Det tycker jag är häftigt för det blir en så grundmurad tro i att ’här investerar vi…’ för det ger effekt för lönsamheten”.

Jag ber Lena svara på vad en Sales Director gör på riktigt med önskan att hon ska konkretisera det.

”Hmm, personligen vad jag går igång på mest är att vara en del av att utveckla de bästa cheferna för att säkerställa att våra säljare utvecklas på bästa sätt. Så vi bygger high performing teams. För det är den kraften som bygger hållbara resultat och skapar värde. Det är väl egentligen det som jag ser som min primära uppgift.”

Utöver det så samåker hon med säljare, sitter i ledningsgruppsmöten, sitter med de strategiska avtalen, driver stora affärer med sina Key Account Managers och helt enkelt fokuserar på att ge sina säljare de bästa förutsättningarna. Och bra förutsättningar är att få mycket tid för sälj. Hon har sällan en heldag på kontoret och att vara operativ är både en viktig och rolig del i jobbet. Hennes Hilti-röda brandade arbetsskjorta vittnar om just det. I slutändan handlar det såklart om nöjda kunder och goda resultat.

Vad förvånade dig mest med Hilti?

”Det som förvånande mig mest…balansen mellan performance och caring culture. Att verkligen se individen, att ha rätt ledarskap, att ha rätt utveckling, att coacha på rätt sätt och så vidare. Och att verkligen ha en omhändertagande kultur där alla får utrymme att vara den de är. Men samtidigt ha extremt höga krav på prestation.Det har vi, den balansen är svår och det är något vi sliter med att få till.

”Två gånger per år har vi ’People and Business Update’ där varenda mellanchef går igenom sitt team och deras affärer inför ledningsgruppen. Där lägger vi mycket tid för att diskutera om våra medarbeten är i rätt roll och hur utvecklingen kan se ut. Det kan tyckas vara mycket tid men det ger ett enormt värde att få den typen av input av våra mellanchefer.”

Vad är du mest stolt över?

”Jag är stolt över människorna För det är alltid en mänsklig prestation som står bakom resultaten. Sen är jag naturligtvis stolt att representera bolaget, för den resa via har gjort. Både vad gäller kulturen och även de resultaten vi presterat. Vi är det enda land av runt 120 som har chansen att växa dubbelsiffrigt 6:e året i rad.”

Vad kommer den framgången ifrån?

”En kombination av det jag pratade om tidigare, caring and performance kulturen, att hitta den balansen”


Efter Lena får jag träffa ingenjörskocken Christian Eckerbom som utöver sin examen i industriell ekonomi från Linköping också är utbildad kock och beskriver sig själv som en ”matlagningsglad hobby-renoverare”. De båda epiteten skulle jag beskriva som blygsamma då han sysslar med molekylär gastronomi och bjuder in vänner för 10 rätters middagar samt nyligen renoverat sin fjärde lägenhet.

Hur hamnade Christian på Hilti?

”Jag har alltid tyckt det varit kul i byggsvängen…” säger Christian och som kände till Hiltis verktyg, men inte så mycket mer än så.

Det var först efter han gick på ett event (arrangerat av 4potentials) där han fick upp ögonen för Hilti på riktigt.

“Under eventet fick man både höra presentationer och ställa frågor. Då fick man tydligt känslan att det fanns mycket att göra. Det finns mycket utvecklingspotential hos en (medarbetare) och tar man för sig kan man komma någonstans. Det är ju ett globalt bolag vilket lockade också”, säger Christian

En vecka efter eventet var han på intervju och strax efter var jobbet hans. ”Jag är jättenöjd. Det här är ett väldigt kul bolag. Man satsar väldigt mycket på personalen”

Christian jobbar som Account Manager. Det innebär ca 4–6 möten med kund per dag, 20% tid på planering, orderläggning och administration. Sen blir det en del tid att lösa oförutsedda problem som dyker upp hos kund. Mycket kund-tid helt enkelt. Det Christian går igång på är när han får lösa riktigt stora utmaningar hos kunden. Det är ju ingenjören i honom som får utlopp då också.

Hur skilde sig verkligheten från den bild du fick tidigare av Hilti?

”Jag tycker att det mesta som jag trott har stämt när jag väl börjat. Till exempel att man har 6 månaders introduktion där man lär sig allt från början. Man får gå internutbildningarna, man skickas på resa till Manchester, det läggs ner otroligt mycket tid på att man ska ha möjligheten att utvecklas.”

Jag ber om fler konkreta exempel så Christian fortsätter:

”Vi får samåka med andra kollegor på dagarna, man får systemgenomgångar med sin chef gällande alla rapporter. Vi har kulturvecka där man åker ut till en kursgård och bara pratar värdegrund och bolagskultur. Vi gör team-övningar, feedback-övningar och en massa annat. Att de satsar så mycket på en i början. Sen när man kommer ut efter det här förstår man utmaningar mycket bättre och känner att man vill ge något tillbaka”

En ytterligare aspekt som inte ingår i något program, men som är minst lika viktig, tar Christian upp:

”Kollegorna är väldigt hjälpsamma i början också, och det är en stor grej. Jag har en bekant som är på ett annat bolag där det uppmanades att hjälpa andra efter arbetstid eftersom det inte ingick i deras arbete. Då känns det här vi gör mycket bättre och tryggare.

Hilti har valt att ha en utbildning så alla nyanställda går igenom samma sak. Med vissa mindre skillnader för olika roller såklart. Alla får till exempel lära sig vad en skruvdragare är oavsett om du är snickare eller inte. ”…för då kan du lära andra som inte kan det”, förklarar Christian. Och principen går att tillämpa på de flesta områden.


Sedan intervjutillfället har Christian gått vidare inom Hilti till rollen som ”Field Engineer”. Något jag är övertygad om att Christian kommer göra med bravur och till hans stora glädje. Det underbygger även ytterligare Hiltis förmåga att arbeta med att utveckla sina medarbetare.


Christians ordval i hans formulering säger mycket om hur många ser på dagens arbetsplatser. Han var ”chockad” att Hilti investerade så mycket i sin personal. När chocken vänt åt det positiva så är ju detta inte ett problem däremot. Med de oerhört goda resultaten Hilti presenterar, både ur ett lönsamhets- och medarbetarperspektiv, har de verkligen träffar rätt i sin strategi.

De höga förväntningar jag hade inför mötena med Lena och Christian hade både möts och var överträffade. Min starkaste reflektion var att Hilti som organisation har varit både djärv, tålmodig och progressiv när det kommer till insikten i att investeringarna i personalen tar tid, hårt konsekvent arbete och engagemang i alla chefsled. Siffrorna följer inte vanligtvis med i första kvartalet eller till och med första året utan skapar snarare ett långsiktigt hållbart resultat på sikt. Det som också blir tydligt är att de inte är klara med sitt hårda arbete. Lena poängterar själv flera gånger att även de måste bli ännu bättre och fortsätta med den resa de har påbörjat. En resa som ska bli oerhört spännande att följa.

Daniel Aglöv, 4potentials
Mars 2019

Är du intresserad att veta mer om Hilti kan du läsa mer här